02 februari 2014

Apeldoorn Asselronde

Deze wedstrijd... memories memories...

Eerst vandaag: ik liep 27.5 km in 2.13.00, als ik de pauzes eraf trek die ik onderweg stilstond om mijn loopmaten te zoeken. Tempo dus 12.4 km/uur, hartslag gemiddeld 133, is okee. En ook mijn voet hield zich aardig goed, de teenpijn werd overstemd doordat beide voetzolen zeer begonnen te doen. Maar nu 's avonds na afloop lijkt het wel of alles soepeler is geworden. Nog even uitgelopen 4k langzaam.

De komende drie weken twee keer een wat langere loop, alles nog rustig nog omdat eerst het soepele moeiteloze lopen nog moet terugkomen. Hardlopen is soms afdwingen maar vaak ook wachten tot de puzzelstukjes weer goed vallen.

De memories: in 1985 liep ik er mijn derde marathon, 2.44.23 toen, waar ik weken van in shock was, had totaal niet verwacht (een tijd die ik later overigens ergens verbeterde tot 2.44.22, ik weet niet meer waar). De jaren daarna, liep ik, 1988 de 18.6 in 1.09 ofzo, 1989 weer marathon in 2.44.01, 1990 en 1991 vermoedelijk de 27.5 in 1.44 daaromtrent; in 1992 was ik net terug aan het komen van een halfjaar durende knieblessure. In 1993 deed de krachttraining zijn werk en knalde mijn tijd naar 1.39.xx, en 1994 was een bijzondere editie:
Door een merkwaardige speling van het lot kwam ik + ex, in het topatletenhotel met als gastheer Gerard Nijboer terecht. We zaten 's ochtends te ontbijten met de gehele Nederlandse (sub) top, gezellig kletsend met Carla Beurskens weet ik nog, en nog wat 1.27 lopers. Ze keken ons wel wat vreemd aan zo van 'wie zijn jullie'. En de wedstrijd: het sneeuwde af en toe, mijn bovenbenen (korte broek) waren rood van de kou, maar toch perste ik er een 1.38.xx uit waar ik uiterst tevreden mee was. Gerard Nijboer kwam op me af, hij zag in mij kennelijk een topatleet want hij zei iets als "Ging het vandaag niet? Beter warmlopen volgende keer".
De jaren daarna, 1997 liep ik de 27, ook nog een keer de 18 dacht ik. Maar pas in 2011 keerde ik terug (vermoedelijk, mijn geheugen laat me over de jaren daarvoor in de steek... ik zou mijn blog eens kunnen scannen). En dit jaar dus ook.


POV

ps.. merkwaardig hoe goed toch zo'n lange loop op je geestesgesteldheid werkt. Zouden er dan toch bepaalde stofjes vrijkomen?

ps2... maandag iets van 10 km gelopen en nog wat fietsen. Training gegeven. Toch iets te fanatiek oefeningen voorgedaan... au teen...

1 opmerking:

Johan Artmanni zei

Geweldig, die opmerking van Gerard Nijboer!