27 februari 2014

Geen wedstrijd; wel een testje, en een nieuw type training (c) POV

Eerst het testje:
15 minuten stand 'verrassing' stand 14. Dit leverde begin december 249 kcal op, en vandaag 248 kcal. Toen met een max HF van 163, nu 161. Toen was ik in topvorm, nu ging het dus ook niet verkeerd.

Toen het nieuwe type training:
Ik noem het 'AeroobKracht' (c) POV.
Het bestaat uit afwisselend zonder pauze, doen van een set legpresses (40x in een kleine minuut), en twee minuten op fietsergometer fietsen (niet te licht, 200 watt, op Aerobe Drempel), en dit (in mijn geval) 6x achter elkaar. Je bent dan 17 minuten bezig en hebt 240 x 100 kg weggetrapt en hebt 10 minuten vlot gefietst.
Het trainingseffect bestaat erin, dat de krachttraining getarget wordt op het aerobe bereik van je spieren, want a) je langzame spiervezels en bijbehorende mitochondrien 'staan goed aan' en zijn in vol bedrijf, en b) doordat je fietst in de pauze wordt de aanmaak van creatinefosfaat verhinderd zodat dat bij de legpress niet als krachtbron kan dienen, waardoor derhalve de load op de aerobe component terechtkomt.

Ik heb deze variant nog niet eerder gelezen in mijn 25 jarige trainersloopbaan, nee! Nu dus net vers verzonnen.

Dan de geen wedstrijd:
- ik had na maandag toch nog kleine reactie teen. Vanavond voelde ik niets, maar ik wil iets zekerder weten dat ik geen risico loop. Misschien ben ik te soft, aan de andere kant: IK LOOP AL 33 JAAR ZONDER GROTE BLESSURES.
- het lukte qua planing niet helemaal. Ik zou me in teveel bochten moeten wringen.
- erg druk qua werk waardoor energie wat laag is (vandaag ca 12 uur gewerkt, morgen ook flink wat).
- ik wil zondag proberen een soort '6 uur simulatie' te doen: tussen 09.00 en 15.00 flink wat kilometers lopen. Eerst training geven, dan even koffie, dan nog een uurtje of drie heel rustig afgewisseld met wat pauzes en wat eten tussendoor. Als ik wedstrijd loop komt dus de 6 uurs voorbereiding in het gedrang en ik merk bij mezelf dat ik die 6 uur belangrijk vind.

Dan nog iets over de HIIT training: Beste S. en C., het 5weeks blokje HIIT is nu twee weken onderbroken, maar: DIT IS NIET ERG. Want eenmaal verkregen vermogen, heeft de neiging aanwezig te blijven, omdat je de wat langere trainingen automatisch ook wat sneller doet (want meer vermogen), en hierdoor 'blijft dat vermogen in stand'.  Volgende week weer oppakken.


POV

en ohja.. .vanavond even gewicht en vetpercentage en vetvrije massa gemeten. Gewicht + 1kg, vetpercentage -0.3% (nu ca 6.7), vetvrije massa (spieren dus) + 1.2 kg. De krachttraining lijkt te werken.

2 opmerkingen:

Pieter zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Paul Oude Vrielink zei

Omdat die kilo extra, als het spiermassa in bovenbenen is, is, meer voor- dan nadeel heeft (tot op zekere hoogte), en omdat je dan meer vermogen hebt om te trainen