17 februari 2014

Plan 10K krijgt vorm, benen goed

Op 1 maart zou het dan moeten gebeuren, de 10k waarmee duidelijk wordt of dit eksperiement succesvol is.
  • Maandag / vanavond de laatste training 3x (13x0.30/0.15pauze) met hoge hartslag op fiets. Ik krijg er bij het er aan denken al bijna spierpijn van.
  • Dinsdag / morgen dan proberen 4 a 5 km 'op tempo' te lopen, ca 10 km-tempo.
  • Dan woensdag weer kracht (6x35x110kg, er moet progressie in zitten.
Daarna een blokje duurwerk/rustig.

Dan maandag een 6000 meter testloopje over de weg, om te kijken of het hele plan eigenlijk wel kans van slagen heeft. Het zou zomaar kunnen dat ik totaal niet vooruitkom en bijvoorbeeld 24.00 loop. Maar misschien doe ik het op de loopband.

En dan vier dagen alleen maar rustig aan, misschien nog paar minuutjes ofzo, maar wel 100% uitgerust zijn.

Het voordeel van deze benadering, als experiment, is, dat het niet perse goed hoeft te gaan. Want als het geen experiment zou zijn zou ik meer op zeker spelen qua voorbereiding, bewezen en beproefde trainingen doen. Maar omdat dat nu niet het geval is, heb ik ook geen mentale druk o.i.d. om te 'presteren'. Ik kan gewoon vrijuit lopen en als het slecht gaat betekent dat slechts dat het experiment 'mislukt is'.


De uitvoering

Maandag

De fietstraining vanavond ging erg goed, boven verwachting (want ik had verwacht misschien nog wel zware benen van de duurloop te hebben, maar niets was minder waar). De eerste set kwam op 167 kcal met een HF van 156, tweede set 174 / HF161, derde set 162 / HF163. Totaal wattage is alweer 2% hoger dan de vorige keer, en met gemiddeld 167.7/HF160 is dit bijna 8% gestegen vanaf 155/HF156. Wattage 8% hoger, hartslag 3% hoger.


Verder werd na wat uitproberen duidelijk dat mijn Asics Tarther's wel eens de oorzaak van de teenproblemen kunnen zijn. Ze zijn wel erg flexibel (geworden) en misschien versleten. Ik heb nieuwe besteld, twee paar voor samen 146 euro, een aanbieding.

Ook hangt mijn deelname aan wedstrijd vermoedelijk af van of die schoenen op tijd binnenkomen. We gaan het zien...

Dinsdag

Dit begon zeer beroerd, ik liep met verzuurde fietsbenen in, eerst met moeite 12 km/u, later pushte ik door naar 13. Dit voelde zwaar en log, met trainingsschoenen. Toen schoenenwissel om wedstrijdschoen/teen te testen. Dit liep al iets beter hoewel mijn 4x500 a 15 km/u, 'hard en zwaar' aanvoelden. Vervolgens nog een keer (op trainingsschoenen) inlopen, daarna op de baan nog wat tempo's. Het begon met een 1000je in 3.54 en benen begonnen al wat beter te voelen. Paar 400jes etc etc. Toen een rondje met een snelle groep mee... He, wat! Rondje 84! Snelste dit jaar. Uiteindelijk op 6.6k uitgekomen waarvan zo'n 3k sneller dan 16 km/u, een mooie training en de wedstrijd lijkt binnen bereik te zijn.

Woensdag

Aii... zere enkel en voet (niet de teen).
Afgezien van dat soort kleine probleempjes, sensationeel goede benen. Ik had eigenlijk een 'rustdag' ofwel heel rustig meedribbelen, maar voelde dermate goed dat ik hier en daar maar wat vlotte stukken meegelopen heb. Okee... morgen Echt Niet Lopen!!! Zal allemaal geen probleem zijn.


2 opmerkingen:

Jo Art zei

Jééé, aan je (serieuze) voorbereiding kan het in ieder geval niet liggen!

Paul Oude Vrielink zei

Ja alles zit er wel zo'n beetje in... voel me ook heel goed, erg uitgerust ondanks alle training.