06 mei 2014

Eerste trainingen na 5 dagen rust

En ja, je conditie gaat achteruit na zoveel rust.

Ik kon in elk geval de 30 km/u racefiets niet meer halen, en ook hardlopen, zodra ik enig tempo probeerde, was moeizaam. Maar ERG PRETTIG dat ik weer wat kan sporten. Totaal 25 k fietsen en 6 k lopen.

Tandpijn is nu onder controle, moet nog niet teveel praten en zo, maar ik hoef niet meer elke 10 minuten naar de koelkast te lopen voor een ice-pack op mijn kaak.

Ik kreeg vandaag overigens, dit terzijde, opeens een boel mailtjes van mensen die mijn LinkedIn-invitation accepted hebben. Vermoedelijk heb ik per ongeluk een hele pagina mensen die ik slechts zijdelings of helemaal niet ken, gevraagd contact van mij te worden. Tussenstand: 24 40 nieuwe contacts!

Trainingen tot zaterdag:
- dinsdag 25k fietsen / 6 k lopen. Moeizaam
- woensdag 13k lopen, gespannen zware benen maar er zat wel snelheid in
- donderdag 70 minuten fietsen incl 3x4 minuten op 240 watt, hartslag zo'n 7 slagen hoger dan 'normaal'
- vrijdag 3k op nieuwe schoenen
- zaterdag 13k in 1.03, nog niet erg soepel. Voor het eerst geen last van tand/kaak tijdens trainen


POV

ps1: de 5 dagen hardlooprust hebben mijn hak helemaal niet geholpen. Doet nog steeds (beetje) pijn.

ps2: zo'n rustblokje geeft altijd nieuw perspectief op trainingsprincipes. Ik heb met name sterk het gevoel gekregen dat wedstrijdresultaten/vorm, volkomen recht evenredig zijn met de hoeveelheid trainingsarbeid die je erin stopt.

Anders gezegd:
- zodra je stopt met trainen begint conditie, al na twee dagen, terug te lopen. Hoewel de aanvankelijke overcompensatie dit maskeert.
- als je een bepaalde tijd wilt scoren op een afstand, ontkom je er niet aan om intensief te trainen. 36.30 op de 10k, een ultiem vrijwel onhaalbaar doel van mij, zal alleen komen na bijvoorbeeld series 8x1000 in 3.35 en dergelijke, op geen enkele andere manier. Een marathon in 2.50: uitsluitend en alleen als 120 km/week getraind kan worden.
- voor wie zich afvraagt waarom hij/zij zijn PR niet meer verbetert: als de training op een stabiel niveau is zal de prestatie ook op een stabiel niveau blijven. Alleen door iets aan de training te veranderen kan de prestatie verhoogd worden. Zelfde training, zelfde prestatie.  Dit veranderen kan dus zijn: meer en harder trainen, of nieuwe trainingsvormen introduceren (HIIT, kracht, allebei). Actie is reactie.
- 'rust is ook nodig' heeft beperkte waarde: vergeet niet dat je in bijvoorbeeld een trainingsweek met 10 uur trainen, ook 158 uur niet traint en dus rust. Het heeft geen zin die 10 uur naar beneden te brengen en te verwachten dat je daardoor beter wordt omdat je extra rust krijgt.

ps3: bovenstaande iets gewijzigd hier en daar. Lastig om dat wat je in je hoofd hebt goed geformuleerd te krijgen.

Geen opmerkingen: