24 oktober 2014

jeej!! Mijn bestelde boek "The Science of Running" is binnen!

Geschreven door Steve Magness, zie ook www.scienceofrunning.com

Heb er net drie bladzijden in gebladerd, het is koud tien minuten binnen, en het is meteen al genieten.

Ik citeer (slaat boek op willekeurige bladzijde open): "Once homeostasis has been disturbed significantly enough, the messengers activate various signaling pathways".  Voorbeeld:  "Low muscle glycogen -> AMPK and MAPK -> Increased mitochondria".

Of, in gewone-mensentaal: van lange intensieve trainingen ga je harder lopen.

Tweede citaat (willekeurig): "It makes sense that pressing lower into the depths of glycogen depletion would cause the body to find a way to be better at using it efficiently"...... "....taking carbohydrate during a workout might dampen fuel efficiency adaptations,...".

Of in gewone-mensentaal: (in bijvoorbeeld de sportschool) HOU NOU EENS OP met altijd maar die flesjes gesuikerde drank mee te nemen bij elke training.

Derde citaat: "Based on recent research, the energy used to move the legs through the swing phase is largely because of passive mechanics, instead of active muscle action (Weyand 2010)"

Of in gewone mensentaal: je hoeft niet je hakken op te trekken tijdens het lopen/na het afzetten. Dit gaat vanzelf. Exit Pose.

Vierde  citaat: "...It's important to remember that the 'core' is activated and trained while running to a larger degree than with many core exercises".

Of in gewone-mensentaal: stop met 'planken'  en ga hardlopen.

Ikzelf merk vooral na lange intensieve duurlopen dat vele buikspieren erg moe worden. Een goede 'core'  strategie is: als je 45 minuten tijd hebt en je zit nog niet aan je tax qua lopen: GA HARDLOPEN. Wil je de 'core'  extra stimuleren met hardlopen, doe bijvoorbeeld 20x100 metertjes in die training. Alleen als je aan je tax zit qua hardlopen, of als je geblesseerd bent: doe de buik/rug/plank oefeningetjes.



Op basis van het eerste en tweede citaat doe ik, als morgen rug/heup meewerken, de training:
  • Ochtend 18km T12  => verlagen glycogeen; verhogen vetverbranding. Niet teveel zoete dingen eten daarna.
  • Middag 8k vlot-snel, laatste uur geen zoete drankjes meer, en tijdens ook niet => disturb homeostasis, activate pathways, find ways to be better at efficiently burning carbohydrates.

(vrijdagavond 8k rustig. Zere heup. Morgen maar kijken. De snelle loop kan nog naar de zondag of maandag)


Fantastisch

POV

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuke blog, ik lees hem vaak. De link moet www.scienceofrunning.com. De huidige werkt wel, maar is niet aan het boek gerelateerd. Succes deze laatste week voor de marathon!

Paul Oude Vrielink zei

thx voor correctie!