11 oktober 2014

twijfel... rustdagen

Allereerst: heb een tweede stukje op ProRun site geschreven: Marathontips laatste voorbereidingsweek

Vervolgens: ik twijfel zelf over hoe de laatste DRIE weken voor Berenloop voort te zetten. De pijntjes blijken hardnekkig:
- enkels (beide enkels) gevoelig
- beide knieeen iets gevoelig, rechter het meest
- rechter achilles gevoelig
- sinds woensdag 'voel ik geen snelheid meer': het voelt allemaal zwaar en moe.

Vanochtend gelopen: 16 kilometer op T12.

De conclusies:
- beide knieen blijven iets gevoelig.
- technisch loopt het absoluut niet. Elke stap lijkt harkend uit mijn benen te komen. Jazelfs, het lijkt alsof ik DAARDOOR last van knieen blijf houden. Alle souplesse is verdwenen.
- mijn benen voelen 'fout', er zit geen kaats, geen snelheid, in.

Daarom beslissing: ik ga drie volle dagen heel rustig aan doen. Voelt goed, ik doe waar lichaam om vraagt. Het is aan de andere kant ook wel vervelend. Want elke loper heeft een 'scenario'  in zijn hoofd: hoe het ideale trainingstraject zou moeten lopen. Zolang je in dat traject zit is er weinig aan de hand, je hoeft niet echt na te denken over wat je exact moet doen. Maar als het scenario verstoord wordt is ook de eventuele zekerheid weg, deze maakt plaats voor vele vragen, wat als, hoe, .....  de kunst is dan niet te snel te herplannen maar gewoon alle even aan te zien.

Die knieen: het is denk ik gekomen door de combi van de Run van Winschoten 10k, en de lange duurloop de donderdag daarop. Toen liep ik 32 km in 2.30 en had de laatste paar kilometer gevoelige knieen. Mogelijk zijn er wat microtrauma's ontstaan (mini beschadigingen) die niet al te erg zijn, maar niet de kans krijgen te genezen gedurende een marathontrainingsperiode. Het is ook lastig om te bepalen hoe 'erg'  dit soort irritaties zijn. Ik zou gemakkelijk kunnen doortrainen, het doet niet echt pijn, ik kan gemakkelijk met een paar paracetamol of ibuprofen doortrainen en de komende twee weken nog wel doorkomen.
MAAR: dat doe ik niet omdat 'pijnloos gemakkelijk lopen' me liever is dan per se een of ander resultaat halen. 

Morgen nog training geven maar grotendeels langs de kant staan, verder vooral goed slapen/eten/rusten/sauna, en dan misschien dinsdag (als ik me 100% voel) of woensdag weer een begin maken. Daarna is er nog tijd zat om een blokje te doen.


POV

3 opmerkingen:

Johan Artmanni zei

Oei, da's vervelend, Paul. Ikke als ervaringsexpert op het gebied van zere ... kan heel wijs zeggen: "je lijf is belangrijker dan welke loop dan ook."
Heel blijven dus!
Maar de manier waarop jij je loopsport overdenkt/benadert, zegt me dat je er wel uit komt.
Succes!!

Paul Oude Vrielink zei

En ja Johan, de ik ben eruit. Een rustblokje is het meest voor de hand liggend nu.

Johan Artmanni zei

Waarom verbaast me dat niet? :-)