10 juli 2009

overdonderend goede testresultaten

Althans, het zoladz testje ging heel goed.

Eigenlijk stap ik langzamerhand af van het begrip 'zoladztest', want ik vind het concept van 'extra meters gelopen per tien hartslagen' wat gekunsteld. Ook is de zoladzgrafiek extreem afhankelijk van een precies op niveau houden van de hartslag. Als je op hartslag 150 moet lopen, dan zijn de resultaten al zeer vertekend zodra je gemiddeld op 148 of 152 uit komt.

Maar als je FEITELIJKE hartslag en snelheid hebt, kan je een mooie nauwkeurige grafiek maken.

Vanavond liep ik mijn al een aantal keer gelopen testje op de loopband. Telkens 4 minuten, met een minuut pauze, op verschillende snelheden. Beginnen op 12km/u, 13.2, 14.4, 15.6, 16.8, 18, 19 km/u. Vanavond kon ik voor het eerst de 19 km/u volbrengen, met een keurige hartslag van 166. Verder lagen de hartslagen bij alle andere snelheden weer lager dan de laatste maanden, en voelde de 18 km/u (161) nog redelijk relaxed.

Hieronder de grafiek van mijn 6 laatste testjes:



De onderste lijn is de laatste test, en geeft aan dat de snelheid hoger is bij lagere hartslag. Omdat ook de maximumsnelhed van de test (ik liep nog 600 meter op 20 km/u voor ik moest stoppen) ook hoog is, ben ik kennelijk in mijn beste vorm dit jaar.

En omdat mijn snelheid bij een bepaalde hartslag zo'n driekwart km/u hoger ligt dan in april, kan ik naar schatting 37.30 op de 10 lopen, plus of min 15 seconden. Volgende week tegen mede veteraan L.B.

POV

Geen opmerkingen: