23 mei 2010

duurblokje, en: de oplossing van het dopingprobleem

Duurblokje

Na review van mijn logboek: ik heb de afgelopen anderhalve maand gemiddeld nog geen 50 km/week gelopen, en de Run van Roden is nog maar drie weken!

Tijd voor een duurblokje denk ik zo: enkele langere (maar wel minder dan 25 km) duurlopen en wat fietstochtjes, de komende twee weken. Vandaag begonnen, 40 km in 1.19, dit is inclusief het afremmen/optrekken, dus zeg maar ruim 31 km/uur, hier ben ik heel tevreden mee; ik voelde ook niets meer van gisteren, die trainingswedstrijd waar ik niets geforceerd heb (...).

Lance

Verder heb ik me nog wat verdiept in Lance Armstrong en doping. Na lezen van de beschikbare informatie op internet kan ik maar 1 conclusie trekken: hij gebruikt doping. Vooral autologe bloedtransfusies zijn effectief. Ben benieuwd waneer de muren van zijn zelfgebouwde kaartenhuis instorten. Maar, hij blijft een interessant figuur natuurlijk.

De oplossing van het dopingprobleem: zegt het voort

Het dopingprobleem kan heel simpel nu opgelost worden. Ten eerste: vrijgeven van doping en er niet meer op controleren. Hierdoor zullen vele sponsoren afhaken en wordt de sport weer kleiner en minder absurd. Geldprijzen worden kleiner en dat zal de drang om doping te gebruiken verminderen. Degenen die het toch nog doen doen dat voor eigen risico maar het zullen er veel minder zijn dan nu het geval is.

Geld dat besteed wordt aan prijzengeld en sponsoring komt vrij en kan besteed worden voor zinvoller doelen. Er is genoeg ellende in de wereld. De sport zal zijn natuurlijke plaats weer innemen. Afgelopen maandag deed ik mee met de Il Lago Run. Ik won hem. Dat kwam omdat er geen prijzengeld was en geen huldiging. Maar het was wel degelijk echte goede sport.

Het probleem op dit moment is dit: hoe meer controles etc, hoe meer er een illusie is van schone sport, hoe meer (sponsor)gelden en aandacht er is, hoe meer reden om doping te gebruiken.

Ergo -> aandacht en geld erafhalen is de oplossing. Simpel.

Als je dit een naieve gedachte vindt, dan komt dat omdat je vastzit in de huidige wijze van denken over doping. Denk na!


POV

Geen opmerkingen: