23 maart 2011

iedereen is in vorm!

Vandaag, bij de loopgroeptraining, bleek iedereen heel gemakkelijk en lekker te lopen. Allemaal hebben we de lange duurlopen in de benen en de omvangrijke trainingsweken, en wat blijkt: Training Werkt!

Mooi om te zien, dat voorheen onhaalbare trainingstijden nu opeens soepeltjes gelopen worden. Dat belooft wat. De kans dat het haar eraf gaat wordt groter.

Zelf liep ik ook erg gemakkelijk, een tempo van 15 km/u voelde erg gemakkelijk. Dit betekent:
a) dat loopband trainingen prima zijn voor mij. Ze zijn een niet te zware belasting op enkel, en het effect is op de weg goed merkbaar.
b) de enkelblessure is genezende. Ik had vandaag weinig last, minder dan gisteren toen ik zo'n 14 kilometer T12 had gelopen.

Mijn plan is grofweg, om nog enkele lange omvangrijke trainingen te lopen/fietsen, afgewisseld met hele rustige dagen, en om zodoende alsnog de goede benen te krijgen. Eigenlijk heb ik de goede benen al, maar er is nog een omvang blokje nodig.

Het plan:
- do: lang lopen op loopband, 20 a 28 km, T13-15, en eventueel nog wat fietsen zodat ik op een totale duur van 2.40 uitkom.
- za: lang vlot fietsen en aansluiten nog 8 km lopen T13-14, totale duur 2.40
- di: lang snel lopen, bijvoorbeeld 24 kilometer T14 op de weg, of T15 op de loopband (loopbandkilometers zijn iets gemakkelijker). Dit om gewend te raken aan de klappen van de marathon.
- do: 15-20 km rustig lopen
- za: eventueel 2x lopen: ochtend 22 km, avond 6 of 8 km vlot (dit heeft altijd erg goed gewerkt bij vroegere marathons).
- di: 15-20 km rustig
- zo: marathon.

Er missen wat dagen. Op die dagen rust ik of loop ik weinig. Zodoende blijven er slecht zes 'belangrijke' trainingsdagen over.

POV

ps. Ik las dat de 80-jarige master Ed Whitlock dit weekend twee wereldrecords heeft verbeterd, waaronder een 3000 meter in 12.00. Deze man heeft zo'n beetje alle leeftijdswereldrecords vanaf 65 jaar in bezit.

Waarom ik dit meld: hij loopt mee in de Rotterdam marathon. Misschien gaat dit wel een tijd van zo'n 3.10 of 3.15 worden, jazelfs als ik een slechte en hij een goede dag heeft...

Geen opmerkingen: