08 september 2011

Keuzes keuzes

"je moet keuzes maken in het leven"

Dat is een bepaald soort 'kijk' op het leven. Alsof er een 'je' is die afgescheiden van het leven bestaat, en die 'het leven naar zijn hand kan zetten'.

We weten natuurlijk allemaal dat dat niet zo is. Wat er echt gebeurt is: "het leven maakt keuzes in jou". Opeens word je je ervan bewust dat er iets gaat gebeuren, de keuze is al door het leven gemaakt, en je hoeft het alleen nog maar uit te voeren.

Ook dit is een bepaald soort kijk op het leven.

Een bepaalde kijk is natuurlijk prettig, geeft de illusie van controle. Maar als je even afziet van zo'n bepaalde kijk, dan is alles wat er gebeurt vrij ondoorgrondelijk en onweetbaar. En dat is vind ik mooi: alles wordt op een of andere manier geregeld of komt tot stand, je weet alleen niet hoe. Het enige dat nog rest is wat mooi toneelspel "ik heb gekozen voor -vul in- omdat -reden-, en ik sta er helemaal achter".

Wat de marathon betreft: ik weet nog niet wat er gaat gebeuren. Ik kan niets kiezen want er is nog geen keuze mogelijk. Als ik toch iets zou kiezen dan zou dat 'te snel gekozen' zijn. Ik hoef alleen maar ontspannen en relext af te wachten wat er allemaal gaat gebeuren, en alles is goed. Mooi.

POV

ps. de training, dinsdag 5x600 2.17 / 1.15p, 5x600 2.09 / 1.15p. Met harde wind, dus goede traning. Totaal 20 km met lang inlopen. Woensdag 16 km incl paar korte tempo's.

pps. De training vanavond: een fietstestje op hometrainer, met betere waarden dan ooit, 20km HF140 in 22.57 (vorige HF140-PR 23.28), en 20km met telkens halve minuut HARD / halve minuut rustig, in 21.43 (hierbij liep HF geleidelijk op naar 160, dit is dan ook een echte VO2max- en lactaathuishouding test).

Geen opmerkingen: