27 januari 2014

De eerste eksperiementele resultaten van HIIT, ofwel: een Lada met Ferrarimotor

De afgelopen drie weken heb ik de de 'Ronnestad' HIIT training variant uitgeprobeerd:
3x (13x0.30 hard/0.15 rustig) op fiets. De 'prestatie' per blokje meet ik aan de had van het aantal weggetrapte calorieen in 10 minuten, en de gemeten eindhartslag.

De data
- 2 weken geleden: 158 kcal HF156,  159 kcal HF158,  150kcal HF154  pauze 10'
- 1 weken geleden: 162 kcal HF153,  160 kcal HF158,  158kcal HF159  pauze 4'
- nu, net, zojuist....: 164 kcal HF156,  163 kcal HF158,  161klca HF160  pauze 3'

Ofwel, gemiddeld:
- 156 kcal HF156
- 160 kcal HF157
- 163 kcal HF158

Waarnemingen

Hartslag iets hoger, en bijbehorend wattage ook iets hoger, ongeveer in verhouding. Het betekent dat mijn vermogen met zo'n 4.5 % is gestegen. Waarschijnlijk zijn wat slapende fast twitch vezels wakker geworden en geactiveerd geraakt.

Overdenkingen

Omdat mijn maximale hartslag 173 is, is er nogal wat reserve in mijn motor aanwezig. Met andere woorden: mijn hart is sterker dan mijn benen. Anders gezegd, mijn benen blokkeren al bij een hartslag van 160. Ze kunnen niet meer zuurstof opnemen terwijl er theoretisch nog gewoon meer kan worden aangevoerd want de hartslag kan hoger.
Ergens zit dan een bottleneck: 'het hart is de Ferrarimotor en de benen zijn de Lada'. Mogelijk gebruik ik maar 70% van mijn beencapaciteit (de slowtwitchvezels) en worden door deze trainingen de fasttwitch nu geleidelijk bijgeschakeld. Als dat zo is, dan zullen we de trend zien dat er elke week 2% bij komt tot ik bijvoorbeeld aan 180 kcal/HF168 zit.

Maar misschien is het een soort mentale kwestie. Als ik de tanden op elkaar zet en echt tot het gaatje ga kan ik misschien wel 170 kcal eruit persen met een HF van 166. Het is bekend dat vooral die snelle fast twitch vezels "met inzet van veel wilskracht" moeten worden getriggerd. 'het hart en de benen zijn de Ferrarimotor en de hersenen zijn de Lada'.

Het kan ook zijn dat hart, beenspieren, hersenen, de Ferrarimotor zijn en dat voeten/pezen/knieen/enkels de Lada zijn.Misschien is de Ferrari slim en wil intuitief niet op vol vermogen draaien omdat er anders iets stuk gaat.

Conclusie

Ik ga toch voor antwoord A: de bijschakeltheorie. Door 6 of 8 weken dit te doen, zal mijn spiervolume toenemen en zal het aandeel actieve/bruikbare spiervezels met misschien wel 10% stijgen. Hierdoor zal ik een 10 kilometer anderhalve minuut sneller kunnen lopen, met hogere hartslag. Nu 37.40 met HF156, dan 36.10 met HF166. We gaan het zien!!!!

(niet onbelangrijke opmerking: het bijschakelen kan ook gebeuren met krachttraining, heuveltraining of gewone harde looptempo's).


Overigens, ook nog 7k gelopen rustig, het lijkt erop dat de teenblessure wegtrekt. Ik vermoed dat ik ergens volgende week weer mijn eerste echte tempo's kan doen.

POV


ps:
- dinsdag 17k gelopen. Ook een 15 km/u 3 minuten lopen, maar dat vindt voet niet fijn.
- woensdag 11k gelopen incl 32x30 seconden vlot (15.3 km/u) en korte pauzes. Dit ging iets beter maar nog altijd een iets geirriteerd gevoel. Locatie in voet:

Locatie: linksonder, rond 1st metatartal bone, iets onder dat pijltje. Het lijkt dat de medial plantar nerve daar iets gevoelig is. Dit kan volgens de documentatie komen door strakke schoenen. Kan kloppen, de wedstrijdschoentjes werden strak getrokken. Is nu losser.

Zie ook:

Rechtsonder, die plek.
De irritatie moet wegtrekken, gaat nog wat tijd kosten.

1 opmerking:

Erik zei

heel interessant.... De Total Extreme Lada Make-over... (Niet dat ik jou met een Lada wil vergelijken, het zal eerder een update van een snelle Audi naar een Ferrari zijn, haha)