17 april 2011

waar gaat de training heen.. ik weet het nog niet

Vandaag een apart dagje,

Het eerste plan was naar Enschede mee te gaan om onze 4 marathonlo(o)p(st)ers aan te moedigen, later besloot ik toch maar in Roden te blijven omdat er misschien een aantal mensen in het kader van de Sportweek (van 17 tot 24 april meedoen met allerlei sporten) op zouden komen bij onze training. Dat werden er 3 (dame + 2 zoontjes van 10 ofzo) en nog 2 nieuwe adspirant leden. Was een erg grappige training, voor het eerst ook dat ik aan kinderen training gaf. Ging goed.

Enschede was volgens de berichten zwaar; via een webcast zag ik de toplopers de eerste anderhalf uur in relatief goede omstandigheden naar een snelle 2.07 lopen, maar, net zoals in het noorden, werd het warmer en warmer. Het vervelende van marathonlopen: ...tig weken trainen, alles goed doen, en dan genekt worden door de omstandigheden. Als je niet het geluk hebt keniaan te zijn, ben je gezien.

Omdat al onze voorjaarsmarathons (Rome, Rotterdam, Enschede) in warm weer werden gelopen, heeft onze loopgroep voorlopig geen supertijden gescoord. Soms lijkt dan alles 'slecht', maar de trainer (ik) ga dan wel zeggen, dat dat alleen maar ogenschijnlijk zo is. Voor de buitenwereld valt het tegen, maar met kouder weer of kortere afstanden zal blijken hoe de vorm echt is. Er blijkt dan 'niets aan de hand' te zijn. Gewoon mentaal eroverheen zetten, training weer oppakken en een super halve marathon oid eruit knallen (is natuurlijk wel makkelijk opgeschreven). Je bent zo goed als je laatste trainingsweken, ongeacht het marathonresultaat.

Ikzelf ben voor mijn gevoel volledig hersteld na he uitstappen vorige week na 30 km. Donderdag 70 minuten hometrainer, hartslagen waren toen al bijna weer in de normale range. Vrijdag 12 km rustig, begon op 13 km/u maar zakte af naar 11 omdat ik een beetje liep na te denken over de training: "wat zal ik nu eens gaan doen". Ik weet het nog niet. Het zou de 6 uur kunnen worden op 15 mei, of het zou een snelle halve marathon op 2 juni (nacht van groningen) kunnen worden.

Vandaag een leuk loopje gedaan in Stadskanaal, Race the Train, 20 kilometer, E. gehaasd, verder weer een heleboel mensen gezien die mij allemaal niet direct herkenden (want: haar eraf), zelf wilde ik even kijken hoe 'gemakkelijk' een 12.5-13 km/u tempo'tje liep, of ik perspectief voor de 6 uur zie. En ja. Het ging erg gemakkelijk, ik had nog de meeste moeite met alle oneffenheden, ik wilde niet met voet/enkel landen op een dikke steen ofzo, niets stukmaken. Hartslag was 120-125 bij dat tempo. Er is perspectief voor 6 uur... alleen nog even proberen te plannen wanneer ik mijn 48 km duurloop ga doen. Dit wordt nog lastig!

POV

ps.
Londen 2.04.40, ongelooflijk.
Enschede 2.07.10 door de haas, al bijna even ongelooflijk.
En morgen Boston. Weersvooruitzichten: 30 km/uur wind IN DE RUG! en 12 graden. Dat wordt een tijd van 2.02 ofzo. Zal niet erkend worden als wereldrecord overigens...

pps op de langeafstandgroep groningen atletiek site staan nog allerlei wedstrijdverslagen van o.a. Race The Train

Geen opmerkingen: