05 januari 2013

Nieuw jaar, nieuwe leeftijdsklasse, nieuwe kansen

Dag lieve kijkbuiskinderen!

Het is alweer even geleden dat ik mijn blog bijwerkte... ditmaal zat er geen internet in het vakantiehuisje waar ik de hele week was, en bij de McDonalds werd mijn laptop altijd direct geconfisqueerd door zoon.

Omdat ik deze week drie rustdagen (echt helemaal niet hardlopen) had gehad, EN omdat ik in een nieuwe leeftijdsklasse terecht dreig te komen, EN omdat het loopcircuit begint op 5 januari in Stadskanaal, besloot ik daar maar eens heen te gaan.

En het ging goed:
- 37.50, mijn beste tijd sinds ik 45+ ben
- derde plaats en dus podium

De wedstrijd: snel na de start vormde zich een groepje met drie 50+ categorie lopers, PI, en nog enkele anderen. Het groepje ging erg hard, ik kon net aanpikken. Ik zag 7.10 op de 2k, 18.30 op de 5k, 22.14 op 6k. Hier kreeg ik het net iets te moeilijk en haakte ik af. Uiteindelijk kwam ik op ongeveer 20 seconden van het groepje in 37.50 binnen, dit is 2 seconden sneller dan mijn vorige 45+ PR, vorig jaar in Gieten. Het was nog aardig stressen, ik kon de twee eerste categorie lopers niet bijhouden, maar moest na mijn afhaken toezien hoe Perdok naderbij sloop. Met een goede eindsprint had hij me kunnen nekken, maar ik kon hem nog net voor blijven.
Vandaag had PI dus zijn revanche, helaas stond er geen krat bier op.

Conclusie van dit alles, zoals al eerder gezegd: een duurblok leidt tot goede benen. Hoewel vandaag ik alweer voel dat het effect van het duurblok al iets verdwijnt.

Hieronder dan ook het ontwerp van het volgende duurblok.

Grof ontwerp: 4 weken van 100k, weekje rust en dan de 15K Timmermanloop Wildervank.

Iets minder grof ontwerp:
- in deze 4 weken een 30k op 12.5 km/uur; een 24k met 3x5k T14.5; een 30k op 13+ km/uur. (ik geloof, voor mezelf, niet in het doen van hele rustige 11km/uur duurlopen. Er moeten 'zwaardere dingen' gebeuren om de effectiviteit / afbraak verhouding goed te houden. Ofwel: als ik dan toch een 30km duurloop doe, en hem heel rustig doe, dan is er weinig effect omdat ik dat allemaal allang kan, en er is wel belasting op pezen/voeten/enkels etc. Als ik hem nu gewoon sneller doe, heb ik dezelfde belasting, maar is er een veel grotere aerobe/stofwisselings impact die specifiek voor de marathon heel nuttig is. Dus evenveel afbraak, veel meer effect).
- in deze 4 weken ook wat fietsen/hometrainer zodat ik waarschijnlijk 90-95K loop en 10-15K aeroob equivalent.
- verder is het alleen maar een kwestie van simpelweg rustig trainen. Niet te moeilijk, gewoon rustig trainen, om zo als relaxed tegenwicht te dienen tegen de rest van mijn ingewikkelde leven.

POV

ps... vandaag vroeg iemand mij waarom ik nu zo goed loop. Het antwoord: mwahh. het is nog niet wereldschokkend. Maar waarschijnlijk: niet geblesseerd, niet ziek, consequent doortrainen, nooit forceren. Daar moet je het in zoeken.

Geen opmerkingen: