09 september 2013

Het epicentrum der marathontraining

Het punt, 5 a 6 weken voor de marathon.

Het aantal pijntjes is op zijn hoogst.
Het aantal kilometers ook.
De onzekerheid over 'of het allemaal wel goed gaat en of ik niet te veel of te weinig doe' ook.

Vanavond een 30+ duurloop. Gezien enkel, knie, voet, weet ik niet zeker of dit wel gaat lukken, maar we proberen het maar. Heel rustig beginnen, goed warmlopen gedurende 30-40 minuten. Daarna misschien wat sneller, wat spelen met hartslagen. Hoe snel lopen op hartslag 125, 130, 135. Hoe liggen deze grenzen het eerste uur, en hoe liggen ze het derde uur. Proberen gedurende de 'verwachte marathontijdsduur' op de been te blijven, circa 2.54 uur.
...

En ja!
'Hij zit erin', de duurloop. 36.0 km in 2.59.06. Gemiddelde hartslag 125.
Was wel erg lastig, deze loop.
Want al na een paar kilometer voelde ik dat mijn benen niet echt super waren. Dit kwam denk ik door: a) de hoge trainingsbelasting, 167 kilometer de afgelopen 10 dagen, en b) omdat ik niet in een week helemaal 100% kan herstellen van zo'n lange duurloop, en c) al de twee voorafgaande dagen wat gelopen. Maarja... uitstellen kon niet en is misschien ook niet goed. De marathon zelf kan je ook niet uitstellen.

Op zich liep het allemaal best, ik hoefde niet te wandelen, maar er waren overal pijntje en dat soort dingen. Ook beetje zware benen, alsof de brandstof bijna op was. Hartslag bleef heel mooi constant de hele tjid. (hartslagen: bij 5.45 per km 110, bij 5.10 per km 120, bij 5.00 per km 124, bij 4.45 per km 130, 4.35 / 135. Dit bleef zo de hele drie uur).

Nu even rustig aan, ik denk 2 dagen weinig/zacht trainen (alleen wat loslopen of fietsen, zonder enige inspanning). Dan misschien donderdag of vrijdag nog een intervaltraining. Of nog meer rusten. 'wachten op de supercompensatie'. Want afgelopen 6 weken, gerekend vanaf vandaag, gemiddeld 101 km/week gelopen. Hiermee heb ik mijn trainingsdoel gehaald.

ohja het plaatje:


Hier staat: ik heb ongeveer 100 km/week gelopen; in week 4 en 5 heb ik er ook een flink blok bij gefietst (omgerekend naar loopkilometer met een ratio van 1 op 2.5). Ook is te zien dat ik nog niet erg veel op marathonsnelheid heb getraind, gemiddeld slechts zo'n 8% ofzo. En al helemaal niet op 'hoge snelheid' (> 15 km/u) getraind (ik weet van dit voorjaar dat dat ook niet nodig was). 

Verder, vandaag RUSTDAG. Geen spierpijn, maar wel een gevoel dat ik nog een of twee dagen extra rustig aan moet doen, al was het alleen al om de daarop volgende periode goed te kunnen trainen.

POV


ps... woensdag. Benen voelen weer helemaal 100%. Dus het plan:
- woensdag zo'n 14-16 km met langzame versnellingen (ik loop de 20x1.30 mee met de loopgroep, maar niet vooraan). -> dit ging volgens plan. Maar tijdens het lopen voelde ik me niet hersteld. Vermoeide benen. Misschien toch wel erg veel impact van 'twee dertigers in acht dagen'. Ik weet van vroeger dat er een aantal dagen kan volgen met 'slechte benen' en dat je daar gewoon mee kan trainen. Wel rustig aan. 
- donderdag zo'n 14 km rustig. Verder herstel... -> dit werd 10.5k in 51.00, goed... wel allerlei pijntjes etc. Dus wat het morgen wordt....
- vrijdag mogelijk de 12x (1 km vlot 1 km rustig), hier zal blijken hoe 'goed' de benen zijn. Hartslagmeter mee, de vlotte kilometers op marathonhartslag 145, de rustige op 135 ongeveer. 



Geen opmerkingen: