06 april 2014

10k

Ging best aardig, 39.10.

Ik liep zonder horloge of wat voor meter dan ook, dus puur op gevoel. De start ging vermoedelijk iets te hard, ik liep zo'n 2.5 km bij iemand die uiteindelijk op 36.55 uit kwam,
daarna consolideren tot een 5k in 18.50.

Hier merkte ik dat ik al maanden geen echt 'tempo' gelopen heb, in elk geval niet langer dan 1600'jes af en toe. En ook merkte ik de 25k duurloop van donderdag. Maar opzich geen probleem voor deze trainingswedstrijd.

Daarom, en ook omdat het parcours toch niet zo ideaal was als geadverteerd, er waren wat klinkertjes, stoepjes, ook niet 100% verkeersvrij, besloten de tweede helft rustiger te lopen. Op een gegeven moment ging het zo rustig dat er wat achterblijvers dichterbijkwamen, dus toch maar wat doorgelopen om de eventuele prijs veilig te stellen; je weet maar nooit. Maar helaas 4e, er was geen 50+ categorie.

Uiteindelijk toch nog wel wat last van voeten, beide hakken eigenlijk.

Omdat niet helemaal voluit, zal ik vast en zeker wel herstellen en komende week een zeer omvangrijke week gaan draaien met ook een duurloop van 42 km.

POV


ps.. in het kader van HIIT: ik merk dat dat een behoorlijk specifiek trainingseffect geeft: ik kan door de fiets-hiit trainingen momenteel alles op de racefiets, en hardlopen is toch een heel ander beest.

ps2... het bericht 'te veel hardlopen slecht voor gezondheid', hier zal ik nog op in gaan in aparte blog.

Eerst een plaatje:

Een ander onderzoek: sterftecijfer daalt bij meer activiteit. 

Maar er is nog veel en veel meer over te zeggen. Het probleem is dat menselijke hersens graag met 'soundbites' en 'mini zinnetjes' werken. Dan weet je tenminste wat je moet doen, dat is duidelijk in deze chaotische wereld...

Geen opmerkingen: