16 april 2014

De Klap tot Klap loop, verdere voorbereidingen, en nog iets over HIIT

Zoals gezegd, de dinsdagtraining ging erg goed.
  • 1600 in 5.41, HF160. Ging onverwacht erg goed. Power in benen.
  • 6x600, eerste in 2.15 (nog wat last van verzuurde poten van de 1600, na slechts 2'pauze), en verder in 2.10/08//10/09/06, gemiddeld 2.10. Max hartslag bleef keurig hangen op 156, dus nergens echt heel hoog.
Evaluatie: kwalitatief is de training van gisteren even goed of iets beter dan in november. Toen liep ik 57.36, dus rekenkundig moet ik nu zeker tot 38.00 in staat zijn (incl leeftijdscorrectiefactor etc etc want een half jaar is alweer 10 seconden trager).

Als ik al mijn trainingen dit jaar op volgorde zet, komt e.e.a. verdacht veel in de richting van het door mij voorgestelde HIIT schema, mede omdat ik door voetprobleem het accent niet naar lange duur kan verleggen.

  • Zo'n 7 weken met HIIT trainingen tot eind februari
  • Maart, een redelijk blok omvang met enkele lange trainingen
  • 24 maart, een bevestiging dat 'de benen erg goed zijn', en in de twee weken daarna, tot afgelopen dinsdag, o.a. een 10k, een HIIT training, een snelle 40k tijdrit: dus ongeveer volgens voorschrift, 'harde trainingen'. 

HIIT intermezzo
Als ik google-zoek op 'HIIT and endurance training' krijg ik UITSLUITEND zoekresultaten die de twee tegen elkaar uitspelen 'HIIT vs endurance' 'what should we do, HIIT or endurance'. 

Er wordt geen enkele poging gedaan om beide aspecten onderling te verbinden en in een juiste effectieve volgorde te zetten. Het is allemaal 'we doen 8 weken HIIT, dan meten we, hoera, resultaten',  en zoek het verder maar uit.

Verder is er een sterke neiging bij velen om HIIT, bijvoorbeeld het Ronnestad protocol, 'in te passen in bestaande methoden', door het te herdefinieren als 'dit is gewoon intervaltraining' of door te zeggen dat er niets nieuws onder de zon is etc etc.... 

Maar vergelijk het met pianospelen. Het gaat juist om nuance, er kunnen kleine maar essentiele verschillen zijn, het ene werkt totaal niet, het andere werkt goed..
Einde HIIT intermezzo


Over de wedstrijd zelf: de eerste 5-6k gaat altijd goed, bij mij. Daarna lijk ik met name de laatste 2k niet door te kunnen trekken, wat misschien iets mentaals is. Ergens 'vind ik het allang okee' en wil ik geen pijn lijden. Ik ga me dan ook voornemen om die laatste zeven minuten alles eruit te persen, voluit door te lopen. 

Makkelijk gezegd, uiteraard, hier in mijn luie stoel met een Franziskaner Weissbier...


POV

2 opmerkingen:

Erik zei

10 km heb ik altijd tussen 7 en 9 een dip. Bij bordje 9 altijd weer 'nieuwe energie', zal idd wel een mind-game zijn.

HIT-intermezzo is ook interessant. Krijg wel zo langzamerhand het idee met alle diverse methoden dat iedereen het wiel probeert uit te vinden en iedereen claimt dat zijn of haar methode het beste is. Ik vraag het me af of er één methode bestaat die voor iedereen de beste resultaten geeft en vraag me ook af of het elkaar nou allemaal zo veel ontloopt. Je opmerking over endurance or HI(I)T is herkenbaar. (hoewel ik ook wel pogingen zie om dat bij elkaar te brengen).

Paul Oude Vrielink zei

Ja, ergens zou ik denken dat er op basis van alle onderzoek een een soort objectieve 'beste benadering' voor de diverse afstanden zou zijn.

Misschien dat men in bijvoorbeeld het NOP daar dicht bij is. Misschien ook dat er veel te veel variabelen zijn om tot 1 benadering te komen, laat staan dat een vergelijking met zoveel variabelen in een wetenschappelijk experiment opgelost kan worden; misschien dat daarom trainen eerder kunst dan wetenschap blijft.