06 september 2006

krachttraining en functionele stijfheid

Door Henk Kraaijenhof's chat en artikelen over krachttraining bij 800meter lopers ben ik weer aan het twijfelen geslagen.

Zou ik toch de krachttraining weer moeten oppakken?

In het verleden heb ik na het oppakken van krachttraining altijd een flinke niveauverbetering gekregen, en nu zit ik op een soort plateau qua niveau. Het blijkt dat ook in de literatuur zo'n verbetering is gemeten, bij volledig getrainde atleten.

Na krachttraining ging de 5km tijd met 20 a 30 seconden vooruit in 9 weken. Dit is een zeer forse verbetering op het niveau van 17.30 a 18.00 van die atleten.

De krachtoefeningen: kniebuigen met 20-50 kg, legpress met 50-100 kg, sprongen en dergelijke.

Voor de 4mijl is het wat kort dag, ik zou er nog net 5 krachttrainingen in kunnen proppen. Nog maar even over denken.

Groet
Paul