28 september 2006

Wel of niet voorzichtig doen?

Vanmiddag ging ik trainen.

En ik vroeg me af wat ik 'moest doen'. Voorzichtig aan misschien? Ik was immers verkouden geweest, had wat last van knieen gehad. Of toch iets snels? Je kan er uren over doordenken maar dan komt er een doordacht soort trainingssessie uit, en dat was net wat ik niet wilde.

Ik wilde weer eens de moeheid en verzuring voelen, en het goede gevoel na afloop van vermoeide maar goed wakker geschudde beenspieren.

Dus ja! Voluit!, voelde ik....

Eerst 8x250 meter met 30 seconden pauze. Tempo 18.1 km/u, lekker vlot maar niet verzurend.

Toen 9x30 seconden hard met 40 seconden pauze. Op deze manier legde ik 1600 meter in 4.34 af ofwel 21 km/u. De laatste 34 seconden kwam er ook nog goed uit...

En nu maar herstellen.

Paul

2 opmerkingen:

Anoniem zei

PLoink, wat loop jij onwijs hard in zo'n training als deze. Mocht het wonder geschieden dat bij het opdraaien van de vismarkt ik nog bij je in de buurt loop, dan ga ik het in de sprint op snelheid zeker afleggen ...

Wat doe jij met Pose oefeningen? Welke met name?

Je verhaal mbt trainen : helemaal mijn verhaal. Ik zou het zo kunnen kopieren en plaken naar mijn site en als mijn mening verkopen. Op één groot verschil na : melkzuur. Van verzuren loop ik mijn lichaam kapot. En ik geloof dat de "aversie-theorie" ook erg op mijn lichaam past : ik ga juist steeds beroerder lopen van verzuringstrainingen. Souplesse en verzuren gaan bij mij niet samen. Ik ben benieuwd naar jouw onderbouwing van "Melkzuur-moet". Ik loop na 17 jaar melkzuurtrainingen en het daarna rigoreus afgeschaft op mijn 39e erg dicht in de buurt van mijn 10km PR.

mzzl en succes bij je 5km test.

paul oude vrielink zei

Pose enzo, zie volgende post,

Verzuring: moet ik ook niet vaker dan 1x per week doen. Er is wel een soort kritische grens: ik kan op zich vrij veel 18 km/u werk aan zonder me slecht te voelen (...tig x300 in 60).
Hierbij speelt melkzuur waarschijnlijk een positieve rol. Het lactaat sleurt de h+ ionen naar buiten de spiercel en beschermt je zo.
Maar bij meer dan 19 km/u en bij overschrijden buffercapaciteit ontstaat er misschien enige schade...daarom beperk ik deze echte harde trainingen tot in totaal ongeveer 2 km. Het voornaamste voordeel dat ik voel is dat ik meer spanning op mijn spieren heb waardoor de overige sub 17-18 km/u tempo's de dagen daarna veel soepeler gaan. (het is een soort effect vergelijkbaar met mijn vroegere krachttraining: hele zware krachttraining en de 4 dagen daarna heel licht lopen).

Overigens vroeger, liep ik mijn 5 en 10 km pr's rechtstreeks uit de marathontraining en zonder anaeroob werk (maar toen dus met krachttraining).

ik zal dat melkzuurstukje nog wat uitbreiden...