18 maart 2012

analyse, twijfel, planning

Vrijdag 11 km rustig gelopen;
Zaterdag eerst 14 km rustig, daarna loopband 15 km in het goede doelen spinning event in fitcentrum ruden.

Vanochtend was ik benieuw hoe het herstel was. Want na de loopband gisteravond volgden twee uur staan, wat bier, en pas om half12 thuis wat eten. Eigenlijk te weinig om alle verbruikte energie aan te vullen, hiermee overtrad ik Masterplan regel 2 (uit mijn hoofd).
Maar het ging goed, de 12-minuten op halvemarathontempo ging in zo'n 15.5 km/uur, prima, goede benen.

En dan de vraag: wat nu, hoe verder trainen.


Om de vraag te beantwoorden moet ik even in mijn log kijken, wat ik gedaan heb tot nu toe:
- afgelopen 5 weken totaal 397 km, met veel kwaliteit, twee lange duurlopen.
- daarbij zo'n 35 km/week 'aeroob equivalent' hard fietsen, zodat aerobe basis op de perfecte 115 per week uitkomt.

Wat nog moet gebeuren:

- een lange vlotte duurloop 35 km. De vraag is waar deze moet komen, als ik in Leek loop dan is er geen ruimte meer in de planning. Of ik moet hem morgenavond doen. Maar dan is het herstel tot Leek (24 maart) waarschijnlijk te kort voor een toptijd (1.22 ofzo). Aan de andere kans deze optie trainingstechnisch voor de marathon wel goed. Voldoende rust (vanaf nu tot morgenavond) voor die 35km, daarna voldoende rust om een redelijk snelle halve te lopen, daarna nog een goed duurblok. En het zou kunnen dat het toch zo goed uitpakt dat Leek goed gaat. Verder is er nog de mentale kick/vertrouwen als zo'n 35 goed gaat. De andere optie is natuurlijk om Leek te schrappen, dan is er opeens veel rust en geen westrijdstress.... hmm.... ik mag het zelf beslissen... en Rotterdam is VEEL belangrijker dan Leek. In al deze gevallen: ik hoef morgen eind van de dag pas te weten dus dit puntje parkeer ik even.
- drie weken met 'omvang' net zoals afgelopen 5 weken.
- flink wat 'lang tempo'.

Hmm....

POV

ps... tot het volgende plan gekomen: maandag lang fietsen (1.5 uur 200 watt) dinsdag eerder beginnen met trainen, 8x1000 in 4.10 (marathontempo) met korte pauze, daarna het baanprogramma nog even meedoen, behoudend. Dan zit er nog weer meer duur in, en specifiek tempo, zonder te moe te worden voor zaterdag. Mooi. Dat weten we dan ook weer....

Geen opmerkingen: