01 oktober 2009

10 km loopband, 36.51

geheel volgens plan wilde ik deze periode, de laatste paar weken voor halve marathon Amsterdam, enkele hogere intensiteit loopjes doen. Vanavond had ik als vaag plan om op de loopband een 4000 meter HF140 te lopen, en als dat goed zou gaan, 5000 meter HF150. Met twijfel want gisteren, dinsdag, en zondag, al het een en ander aan intensiteit gedaan, zou een rustdag niet beter zijn, blabla...

4000 HF140, 16.15, goed,

Daarna gestart op een hogere hartslag en merkte dat bij hartslag 155 het heel lekker liep. Na 5000 in 18.32 bedacht ik me dat je het ijzer moet smeden als het heet is en liep ik daarom door naar 36.51. Wel met hogere hartslag, tot 164, maar met continu goed gevoel in benen en goed gereguleerde ademhaling (ik zat niet als een paard te hijgen).

Gevoelsmatig zeker 20 minuten in een mooi intensiteitsgebied gelopen dat ik ook in de halve marathon nodig zal hebben.

Ik zie deze goede training als een soort resultaat van alle HADD trainingen die ik de laatste weken gedaan heb, wel zo'n 20-25 km/week in het intensiteitsgebied 140-155.

En het blijkt dat ondanks dat alle trainingen niet boven de 155 komen, ik gewoon gedurende langere tijd in HF160-162 zone kan lopen zonder kapot te gaan. Dit wordt ook in HADD's artikeltje voorspeld.

Het zal alleen wel lastig zijn deze hartslag gedurende een volledige halve marathon te 'halen'. Ik denk dat ik komende week, dinsdag of donderdag, buiten op de weg een 10 of 12 km testloopje ga doen met hartslag tegen de 160 en kijken of ik dat kan 'hebben'. Ben benieuwd.

POV

Geen opmerkingen: