14 oktober 2009

laatste echte training

6x3 minuten @15 a 16 km/uur, voelde goed, wel enigszins 'zware benen' gevoel. Dit komt omdat ik me mentaal al voorbereid op de wedstrijd en geen extra energie wil verspillen.

De laatste dagen voor een marathon of grote wedstrijd: per definitie is er de vraag, hoe goed ben ik echt, en zit de training 'echt wel in de benen?'. Je kan niets meer testen en je kan niet voelen hoe goed of slecht je vorm is. Er zit niets anders op dan afwachten. En je zenuwachtig maken. Nu ben ik natuurlijk zeer ervaren dus ik maak me nergens druk om, wat gebeurt dat gebeurt, dus geen spoor van zenuwen oid.

Tips voor marathonlopers:
- NIET een of ander crash of stapel dieet volgen. Wel procentueel meer koolhydraten eten (75% koolhydraten ipv 55-60%).
- Elke dag wat goede vetten zoals tarwekiemolie of ongebrande cashewnoten of pinda's.
- Weinig tot niets lopen. Het enige dat je wilt is uitgeruste en soepele benen. Uitrusten = niets doen, soepel zijn is toch hier en daar even kort loslopen.
- NIET heel veel gaan drinken de twee dagen voor de marathon. Gewoon het lichaam zichzelf laten regelen. Bedenk ook dat aan elke gram koolhydraten die in je spieren is opgeslagen, ook 3 gram water gebonden is. Dat water komt tijdens de marathon ook in je lichaam vrij en is tot je beschikking.
- de ochtend voor marathon zo'n 3.5 uur tevoren, zo'n 80gram koolhydraten (4 boterhammen) eten. De 3.5 uur is nodig om al die kh in de lever te laten opslaan, 2 uur is onvoldoende daarvoor.

totzovermaareven
POV

1 opmerking:

Bert (Flying D) zei

Succes met de halve!
Het weer schijnt goed te worden.