15 maart 2009

Nog meer goeds

Want 4 van de 5 marathonlo(o)p(st)ers in mijn groep hebben de cruciale 36 kilometer volbracht en met succes! (nr5 helaas geblesseerd, all in the game)
Dat betekent dat het vanaf nu met vertrouwen toewerken naar de marathon is. De vorm nog wat uitbouwen waar mogelijk maar de basis is er!

En het weten dat de basis er is, geeft vaak een soort ontspanning "het zal lukken", waardoor de resterende training gemakkelijker gaat.

Dan nu mijn trainingsverslag:

donderdag, rijswijk, 2x1500 en 2x2000 ongeveer, in 14 a 14.5 km/u, ging gemakkelijk.
zaterdag 18.5 kilometer in 1.27, een mooie vlotte loop, waarbij ik me na afloop niet vermoeider voelde dan aan het begin: superfit. Dat is dan ook meteen de kracht en de zwakte van mij, ik kan lichamelijk gemakkelijk heel veel en harde training aan en word daar ook beter van (hoe meer en harder trainen hoe beter het gaat (dit doet me aan een amerikaanse loper denken, Pat Porter, die, op de vraag waarom hij altijd zo knalhard trainde, elke dag intervals enzo, zei: "if I don't do that I see immediate reduction in performance" (wat volgens mij dan ook weer aangeeft hoe individueel hardlopen is, want er zijn natuurlijk ook hele volksstammen die 'moe' worden van een beetje training (ik herinner me nog een flatgenoot in Enschede, die ik van trainingsschema's voorzag, we praten over 1984 (ja ik was er snel bij!), hij kon eigenlijk slechts 1x per week 'iets snels' doen, want meer harde training en meteen bloedarmoede, moeheid, overtraining (dus als mensen mij vragen 'hoe hard moet ik trainen', ik vaak de vraag terugkaats 'hoe voel je je, goed of moe?' en ik wel eens zeg dat schema's soms niet zo belangrijk zijn, je moet zelfs voldoende gelegenheid hebben om je individuele grenzen af te tasten zonder gehinderd te worden door lastige trainers die denken dat ze jouw toestand kennen en menen dat hun advies per sé opgevolgd moet worden), hij is dan ook gaan schaken ofzo, dacht ik) en er zijn ook hele volksstammen die niet weten hoe zwaar ze wel belastbaar zijn (in elke willekeurige winkelstraat lopen 5 potentiële wereldtoppers rond)), en we praten dan wel over een veelvoudig amerikaans kampioen die waarschijnlijk ook door trial (of trials;-) en error daarachter is gekomen (met daarbij de aantekening dat toppers de error slechts één keer maken, ik herinner me Jos Hermens die over het verschil tussen Haile en Greg zei dat het enige verschil was dat Haile een fout slechts één keer maakt), dat blijkt vandaag ook weer want op mijn 14 km tochtje kon ik eigenlijk niet langzamer dan 12.5 km/u, een gevolg van een weekje goede training)))))

Nu nog ff schaatsen kijken. Erg saai eigenlijk.

POV

Geen opmerkingen: