19 mei 2014

Motivatie + alweer best goede training

Vandaag ruim 17k lopen.

Erg lekker weer, maar vandaag leek ik wat last van hooikoorts ofzo te hebben, het voelde wat benauwd allemaal. Training ging moeizaam, benen leken erg zwaar. In trainingsliteratuur staat dat dit een teken is dat ik nog niet hersteld ben. En natuurlijk is het ook een 'natuurlijk signaal'. Wie zware poten heeft gaat uiteraard niet keihard daardoorheen rammen. Tenzij je erg gemotiveerd bent. En motivatie, motivatie, dat is de achilleshiel van de westerse hardloper.

Want meestal is deze motivatie 'bedacht', viavia hebben mensen op je ingepraat, je hebt ergens wat gelezen, 'be the best version of yourself', ach je kent het wel,  en je 'besluit' dat je 'goed wil worden'. En zodra dat besloten is gaan er op een bepaald niveau oogkleppen op en word je iets minder gevoelig voor de daadwerkelijke signalen die er optreden: signalen die zeggen dat je rustig aan moet doen.

Deze worden dan verkeerd geinterpreteerd, of gezien als 'weerstand die overwonnen moet worden', en vervolgens maak je iets wat bijna stuk is, helemaal stuk.

En vervolgens, maanden en maanden later, alles uit je hoofd gezet, nergens meer op gefocust, blijkt alles zich goed te herstellen en volgt het PR, waarna je reactie er eentje van ongeloof is, 'he hoe kan dat, kan ik dat? helemaal niet voor getraind...'.

POV

ps.. bovenstaand verhaal heeft echt helemaal niets met mij te maken, echt niet! Ik ben niet zo van het stukmaken, wil liever alles heel houden, op alle vlakken. Ik ben niet van het conflictmodel. Ja ik vraag me zelfs af: misschien zou er wat motivatie bij mogen, wat vuur, wat agressie, wat conflict. Zou ik dan niet veel meer bereiken?!?!
Of... ach nee laat maar.
Even biertje. Erdinger WEiss, halve liter.

ps2.. vandaag (dinsdag) baantraining, bij het inlopen enorm zware benen, traag als een slak, maar toch maar geprobeerd. En het ging niet eens onaardig:
- 1600 in 5.43 / HF158, hierna was ik al wel wat verzuurd
- 5x600 in 2.09 gemiddeld, deze gingen moeizaam maar okee wat wil je na die 1600.
De trainer wilde nog een conflictje met mij uitlokken (zie ook boven), maar die poging strandde.... meestal lukt alleen hard op de man spelen en dan is het weer niet productief. Dus conflict onmogelijk.


Geen opmerkingen: