14 augustus 2016

Fijne fietstrainingen Frankrijk: een overzichtje

Dag allemaal,
(inmiddels weer terug in Nederland, ik pak het bloggen en schrijven weer op).


Twee weekje in Frankrijk

Dertig graden, 's ochtends 25, fijn fietsweertje, mooie hellingen, goede benen, kan het beter?

Hieronder een overzichtje fietstrainingen. Eerst mijn subjectieve beleving, daarna in koele harde data.

ma: even infietsen, kijken of ik een beetje kan klimmen. Een kleine 50 minuten, 23 km, was genoeg vandaag.
di: eerste tochtje richting het beruchte Bonnieux bergje (stelt niets voor, 2.9k a 4%), ging in 10.19
wo: iets sneller de Bonnieux op, bergbenen kweken. 9.27, met al best hoge hartslag van 151.
do: omdat ik volgende week de Ventoux op wil, moet ik bergbenen zien te kweken. Moet proberen power bergop te produceren. Ik zag dat Bonnieux dal (het dalletje richting de Climb) een leuk segmentje was, 5.6 km a gemiddeld bijna 2%. Dit voluit fietsen, en daarna nog een HIITje bergop Bonnieux, dat was het plan. En het plan lukte uiteraard. Hard omhoog en met voor vermoeide benen de 5x1.40 (totaal 8.06 over Bonnieux Climb) omhoog. Totaal verzuurde poten maar verder heel fijn.
vr: een ander klimmetje van 4%: de luberon climb a 7.4 km. Nog niet erg steil vergeleken met Ventoux, maar ik moet het er mee doen, hier. En qua anaerobe drempel is dit een perfecte klim. Na een paar kilometer zit ik op een HF van ca 152 en dit dan 25 minuten volhouden.
za: een rustdag qua fietsen. Niet gepland...

want: ik heb goede benen. Het lijkt alsof elk ochtend tochtje tijdens het fietsen wel zwaar is, maar ik er niets aan overhoud. De rest van de dag goede benen, geen spierpijn, geen kramp. En daarom de dag daarna altijd maar gewoon weer fietsen. Behalve dus vandaag, geen tijd, andere activiteiten. Stukje gelopen.

zo: eigenlijk hetzelfde als vrijdag: ik wilde de luberon climb 'sneller' doen. En dat lukte: 24.10 dit keer, wat qua wattage best goed is. De hartslag piekte op het steile stuk naar 158 en als ik de teller mag geloven fietste ik nog 15 km/u op 8%. Fijn.

ma: vandaag wilde ik eigenlijk rustig aan doen want morgen ga ik de Ventoux verkennen. Maar eenmaal aan het fietsen dacht ik 'ach een paar tempo's kunnen geen kwaad'. Belangrijkste tempo was een 3.5 km stukje a ongeveer 2% van Ansouis naar Cucuron. Ik fietste het in een vet PR van 7.30... dit was indachtig een tekstje in het eerdergenoemde boek: hierin staat (heel vrij vertaald) dat je gewoon voor resultaat moet gaan en niet te moeilijk moet nadenken over dingen als drempels, verzuring etc. En daarom ramde ik naar boven en daarom ging het hard. Misschien, qua trainer - atleet, is het de trainer die zich bezig moet houden met de fysiologische variabelen, en is het de atleet die gewoon achter het resultaat moet jagen.
Maar als atleet en trainer in één persoon aanwezig zijn, dan kan het lastig worden. Een rollenspel met jezelf.

di: een intensieve lange tocht, 60k in 2.08. Met een aantal harde tempo's hier en daar. Fijn. Het Ventoux plan kon wegens planningstechnische redenen niet doorgaan, alternatief plan is om donderdag of vrijdag de berg op te fietsen.
wo: kort tochtje... even rust. Benen voelen best moe
do: rustdagje maar wel met veel wandelen en zo.Ventoux verkend.
vr: vanwege een aantal redenen had ik geen zin om naar de Ventoux te gaan en er tegenop te fietsen. Redenen in willekeurige volgorde: hoofdpijn, lange reis, vakantiegevoel, niet getraind op 10%. Maar ik had uiteraard wel zin om ff lekker hard te fietsen. Gekozen voor een nieuwe poging op de Luberon climb. En die ging goed! 22.54 over 7.4 km a 4% klimmen. Ik had het gevoel nu de max te kunnen benaderen. Benen beginnen echt als fietsbenen te voelen. Fijn.

Nog iets over die redenen: als ik per sé gewild had had ik natuurlijk de Mont Ventoux op kunnen rijden. Maar het is lastig om zo'n klim te doen en te organiseren, zeker als je er niet specifiek voor getraind hebt. Ik wilde hem snel op fietsen (1.40 ofzo) maar: heenrijden, hoe is het weer, het is koud bovenop, voeding, kleding, niet-gewend-zijn-10%-te-fietsen... kortom: STRESS. En stress valt niet te rijmen met mijn stemming van biertje - camping - beetje zwemmen - uitrusten...


De koele harde data:

  • 23 k in 49', 28.2 km/u, HF133, ansouis-cucuron 3.5k 2% 9.14 23 km/u HF141
  • 37 k in 1.22', 27.3 km/u, HF130, bonnieux climb in 10.19 (2.9k 4% HF145)
  • 42 k in 1.30, 27.9 km/u, HF134, bonnieux climb in 9.27 (2.9k 4% HF151)
  • 36 k in 1.17, 28.3 km/u, HF130, bonnieux dal 11.18 (5.3k 2% HF149)
  • 50k in 1.52, 26.7 km/u, HF128, vitrolles+luberon 25.21 (7.4k 4% HF149) (vitrolles 8.30 144, luberon 16.40 152)
  • dagje duurloop 10.5 km T12
  • 55k in 2.00, 27.6 km/u HF133, vitrolles+luberon 24.11 (7.4k 4% HF151) (vitrolles 8.07 147, luberon 15.53 153)
  • 24k in 54', 27.1 km/u HF123, ansouis-cucuron 7.30 (3.5k 2% HF147)
  • 60k in 2.08, 28 km/u, HF 131, lourmarin-cucuron 13.15 (6.4k 2% HF143)
  • 20k in 48' rustig
  • 55k in 2.00, 27 km/u, HF129, vitrolles+luberon 22.52 (7.4k 4% HF152) (vitrolles 7.36 149, luberon 15.13 154)

De eindconclusie

twee weken PERFECT kunnen trainen. Enorm fijne fietstochten, mooie snelle beklimmingen. Benen voelen ook erg goed nu, deze week nog vrij, thuis nog wat fijne tochtjes maken!


POV

Geen opmerkingen: