03 augustus 2016

Boekbespreking deel 1: Krachttraining en coordinatie, een integratieve benadering

Dag allemaal,

Dit voorjaar heb ik de hand weten te leggen (ofwel: ff online gekocht) op het in de titel genoemde boek.

Het is een fantastisch boek.

Ook is er een interessante samenloop van omstandigheden die het boek nog fantastiesere maakt: er is de "clash"tussen mijn ouderwetse ideeën (o.a. anaerobe drempel, hartslagen, lange duurlopen, skippings, elke week een extensieve en een intensieve intervaltraining etc etc) en de door het boek aangeboden karrenvracht aan ideeën en inzichten (omtrent kracht, coordinatie, maar vooral ook "hoe leren wij", hoeveel en welke feedback zijn nodig etc etc).

De clash is interessant: ik  merk, het boek lezende, dat ik interessante ideeën krijg hoe deze vrij nieuwe theorieen toe te passen in bestaande trainingsaanpak.

Voorbeeldje: Frans Bosch benadrukt het belang van 'KR' based training: Knowledge of Result. Resultaatgestuurde training blijkt effectiever dan KP (Knowledge of Process) based training.

Om het direkt maar naar de praktijk te vertalen: ik doe nu aan wielrennen, deze weken, en ik zou me op het proces kunnen focusen: lang trainen met een bepaalde hartslag; trainen op frequentie of op kracht; oefenen van de tijdrithouding. Maar: ik zou me ook kunnen focusen op Strava: welke segmentjes kan ik verbeteren en hoe kan ik dat het beste doen.

Het eerste (proces) is vrij saai. Hartslag in de gaten houden etc... gaap. Het tweede is interessant: je komt hoog in de lijsten. Ook kan je uitslagen met vrienden delen. Ook hoef je je maar op een beperkt taakje te focusen: in dit geval is dat 2.9 km klimmen a 4.6%. Ik wil 8.42 of sneller fietsen, en heb vandaag al ontdekt welk verzet het beste lijkt te werken. Ook het timen van de inspanning, ik heb al ff getest hoe ik het ga indelen. Gaat leuk worden.

Dat stellen van doelen en rechttoe rechtaan naar een doel toewerken kan denk ik ook in marathontraining heel goed werken: in plaats van 'allerlei trainingen om de drempel te verhogen' kan je ook heel taakgericht bezig gaan. "volgend jaar 3.18 in Rotterdam lopen. Daarvoor 1.32 op halve marathon. Daarvoor  enkele keren ca 42-43 minuten op de 10k lopen.".

Een ander inzichtje vanuit het boek, dat ik eigenlijk ergens wel wist maar toch weer nieuw voor me was: het is bij training niet per se de bedoeling om alles altijd 'goed te doen'. Juist oefeningen en situaties die nieuw, onduidelijk, te zwaar, onwennig, zijn, zijn interessant en leveren veel trainingseffect op. Het lichaam (en geest) zoekt in paniek naar aanpassing aan de verrassende situatie en dit levert veel effect op. Voorbeeldje: 6x1000 op de drempel, als je dat elke week doet wordt het voorspelbaar en het effect neemt af. De drempel wordt niet hoger. Alle systemen kunnen de taak aan. Maar doe eerst een (ik noem maar wat) 16km duurloop vooraf, of 10x100 snel of een statische-kracht blok. Daarna de 6x1000 is 'nieuw' en verrassend. Meestal, overigens, wordt er niet elke week 6x1000 gedaan op dezelfde manier, meestal is er 'progressie' zodat training wat onwennig blijft (bijvoorbeeld: het tempo wordt elke week 1 sec per 400m sneller of het aantal herhalingen wordt stelselmatig uitgebreid en opgerekt).

Enfin... later meer,


POV

Geen opmerkingen: