21 september 2018

Martini Marathon, preview

Vanavond loop ik waarschijnlijk een 30 kilometer tijdens de Martini Marathon.

De bedoeling is gewoon een vlotte duurloop, bijvoorbeeld 30k in 2.25.

Maar, omdat het niet een anoniem loopje is en ik waarschijnlijk continu aangemoedigd wordt voelt het een beetje als een "wedstrijd". Dat is niet de bedoeling maar wel mooi meegenomen. Omgaan met wedstrijdspanning is een mooi subdoeletje van dit loopje. 

De vorm

De vorm is, qua gevoel, beter dan sinds zeg april geweest is. De Garmin645 geeft aan: "PIEK" en een VO2max van 60. Dit is zeer hoog voor mijn leeftijd en is ook zo'n 4 punten hoger dan dit hele voorjaar. 

Om dit kracht bij te zetten: 
  • Woensdag fietste ik een strava PR op een stukje tussen Peize en Hoogkerk. Dit heb ik al tientallen keren gefietst, maar nu, met windkracht 4 in de rug, perste ik er een 7.09 op 5 km ofwel een 42.1 km/uur uit. Belangrijker: ik kon hartslag opjagen naar zo'n 165 wat een goed teken is (als hartslag hoog opgejaagd kan worden dan is dat een teken van fitheid omdat het lichaam dan kennelijk geen belemmering aangeeft. Als je te moe bent dan blijft soms hartslag laag om de zaak af te remmen, of als je bijvoorbeeld koorts hebt komt hartslag wel hoog maar zonder vermogen). 
  • Dinsdag met de VaporFly gelopen. Hier ook 2x1000 4.12 en die voelden niet slecht. Leek zelfs iets op vlotte duurlooptempo in plaats van hard wedstrijdtempo. Zou de vroegere vorm dan iets terug komen?
De Martini Marathon

Het vage plan is om hier wat blokken in te doen. Bijvoorbeeld 18km aan blokken op ca 4.25 tempo, en de overige 12 km op ca 5.00 tempo. Komt uiteindelijk uit op ca 2.20 ofwel 3.15 marathontempo. 

Het zou zelfs kunnen dat 'ach die laatste 12k loop ik er nog wel ff bij'. Maar dat verwacht ik niet.



POV

Geen opmerkingen: