02 april 2019

Alle trainingen zijn gedaan. Wat zit erin?

Ik heb ongeveer het volgende getraind:


  • 15 weken a gemiddeld 80-85 kilometer. Ik wilde iets meer trainen maar kwam wat problemen tegen (tijdgebrek, soms niet helemaal fit). 
  • Blokkentrainingen: 25k met 2x5; 30k met 3x5. Daarnaast nog vrij veel trainingen met beperkte delen op 13-14 km/uur. 
  • Wedstrijden: 10k in 40.40 (december), 21.1k in 1.30.28 (eind maart). Deze tijden liggen in lijn, en voorspellen ongeveer 3.08 op de marathon. Maar omdat ik net niet voldoende kilometers heb moet ik eerder denken aan 3.12. 
  • Rustige trainingen: vele loopjes a 5.20-5.30 per kilometer (dit is voor mij het ontspannen relaxte rustige duur tempo). 
Bijzondere trainingen:
  • Een marathon in training op 16 februari. Ging in 3.24.40, deels met Vaporfly
  • Afgelopen zaterdag nog een late 30 kilometer in 2.26. Volgens de deskundigen te dicht op de marathon, volgens mij noodzakelijk. 
Ik voel me goed en scherp. Heb wel een klein pijntje onder voet wat misschien een probleem kan zijn. Ik mag nu 5 dagen vrijwel rusten en kan misschien nog wat groeien qua fitheid. Ik kom al redenerend best een eind richting 3.00 uur:

1) Ik kan de hele marathon de vaporfly's aan. Misschien levert dat 2 minuten op ten opzichte van 3.08
2) Ik kan bietensap drinken. Ook 2 minuten winst.
3) Ik kan een goed koolhydraat stapel beleid voeren waardoor benen maximaal vol zitten en ik iets langer in hoog tempo kan doorlopen. 2 minuten winst.
4) Het wordt mooi weer en misschien kan ik wel midden in een 3.00 groep lopen. Nog eens 2 minuten winst, alleen maar meewind (van de groep). 
5) Eindsprint 1 seconde.

Zodoende kom ik op 2.59.59 uit. Voorwaarde is dan wel dat ik meteen goed hard weg ga op ca 4.15 per km, niet bang zijn, meteen midden in een groep ga zitten en probeer zo zuinig mogelijk te lopen. Het moet koud zijn, een graad of 10 zodat ik daar geen energie aan kwijt raak. Kortom: het moeten perfecte omstandigheden zijn. 

POV

Geen opmerkingen: