18 juni 2016

Betere training en de bijbehorende inzichten

De training gaat de goede kant op,

Nadat ik afgelopen zondag mijn snelste tempo's dit jaar liep (600 in 2.03, het stelt nog niet veel voor maar vergeleken met de rest van het jaar is het tenminste iets), lijken mijn benen zich verder te verbeteren.

Het kan komen doordat ik noodgedwongen even (het regende en regende de hele tijd) niet gefietst heb, of het kan komen doordat ik harde tempo's gedaan heb, maar 'het gevoel' lijkt opeens terug te komen in de benen.

Het gevoel

Wat is dat dan, 'het gevoel': dat is een soort timing van de loopbeweging, alsof je je opeens herinnert hoe je moet afzetten, alsof er een fase overgang is van 'harken' (ik herinner me vorige week dinsdag waar ik heel veel moeite had om het inlopen a 12 km/uur te volbrengen, en een 400je in 94 met harkende techniek volbracht), naar 'efficiënt lopen': afgelopen woensdag kon ik opeens wat 400jes in 87 lopen zonder al te veel problemen.

Vandaag had ik ook dat gevoel...


In totaal liep ik 21.1 km in 1.40.15, met daarin vier blokken a ca 4.35, van 4,3,3,2 kilometer, en de rustige stukken rond de 4.52. Dat laatste is opvallend want tot nu toe dit jaar liep ik rustige stukken op 5.20 of langzamer (harkend). Nu was het een soort gemak, en ook een gevoel dat dit niet 'te hard is', maar juist precies goed, effectief.

De inzichten:

  • Techniek is nog weer belangrijker dan ik al dacht. Het landen, fixeren, daarna goed voorwaarts afzetten....
  • Het LEREN van de techniek: dit lijkt eigenlijk vooral/voornamelijk te lukken door... ja, door..... door... HARDE TEMPOS TE DOEN. De enige manier. Harde tempo's vormen een "dwangstelling": je kan alleen heel hoog tempo lopen als je het technisch goed doet. Je kan techniek niet leren door langzaam te lopen, dan is het "nabootsing van techniek". De echte precieze timing kan je alleen leren aanvoelen door hard genoeg te lopen. Hard genoeg = bijvoorbeeld 3x800 hoog tempo met lange pauze, etc etc etc. 
  • De tsunami aan meetapparatuur, GPS's, hartslagmeters, websites met mooie plaatjes, grafieken van contacttijd en oscillatie.... dit leidt allemaal alleen maar af van waar het om gaat: DE HARDLOOPBEWEGING. 
Over dat laatste puntje: een reden dat "we" vroeger harder liepen is (afgezien van leeftijd) ook, dat we toen geen afleiding hadden. Bij een rondje door het bos hadden we alleen maar een analoog horloge, en 'het gevoel van de beweging'. Geen afleidingen. En er liepen mensen voor je die je per se wilde bijhouden. 

Ook is er de tsunami aan websites en goede adviezen. HET probleem van al deze adviezen is: het is te veel. Het leidt af van het hardlopen zelf. Vergelijk het met pianospelen. Daar is overduidelijk: het gaat om de coordinatie, de timing,

Over dat "nabootsing van techniek": als je techniek goed is, dan zit het allemaal op de honderdste seconde nauwkeurig exact goed. Als de techniek net niet goed is, dan is dat met het blote oog nauwelijks te zien. Je landt net ietsje te vroeg, wacht net niet lang genoeg met afzetten omdat je gehoord hebt dat je moet 'kaatsen', je oefent net wat te weinig kracht uit in korte tijd omdat je 'soepel wil lopen', Al die fouten gaan er met hardere tempo's genadeloos uit.....

,,,, ik voel een stukje aankomen.


POV

ps... maandag sportschool 40'fietsen, dinsdag 17k lopen bijna T12, woensdag 7x400 92-86, donderdag 13k fietsen, vrijdag 32k fietsen, vandaag 21.1 km lopen. 


Geen opmerkingen: