26 juni 2015

De KardingerBult

Jaja, de KardingerBult

Woensdag hierheen gegaan met een loopgroep van ca 8 personen.

Het leek niet zo'n hoge bult, van onderaf gezien:


Gewoon even een sprintje omhoog en dat is het dan. 175 metertjes. Weliswaar 30 meter klimmen dus ca 18% helling. 

De zeven beklimmingen, vanaf diverse kanten, leveren het volgende plaatje op: in rood de hartslag die bij mij nu eenmaal heel laag is. Tijdens de meeste beklimmingen ging ik niet voluit waarbij hartslag bij 145 bleef steken, maar tijdens de tweede voluit beklimming (53 seconden) liep de hartslag heel snel op tot 155. Het was echt voluit, ik probeerde uit alle macht DD nog te achterhalen maar hij, licht en klein, stuiterde gemakkelijk de berg op. 



Die tweede beklimming uitvergroot:



Enfin... een dag later, forse spierpijn vooral in quadriceps, en rustig wat uitfietsen en uitlopen.

Conclusie: De Bult is een perfecte krachttraining. Ik denk dat een sessie met bijv 6x heuvelopsprint 30 seconden, perfect is. Vervanging van een hele berg krachtoefeningen zoals uitvalpassen, kniebuigingen.

Conclusie 2: De Bult is ook een perfecte 'VO2max' training: bijvoorbeeld 15x vlot omhoog (80 seconden en rustig naar beneden (80 seconden).

Conclusie 3: De Bult is een perfecte voorbereiding op trails in de bergen: bijvoorbeeld: twee uur lang continu rustig bergop en af, telkens een van de drie klimmen / afdalingen / trappetjes kiezen. 


POV

1 opmerking:

Erik zei

(sprint)-heuveltraining is LOODzwaar en ik denk idd ook dat het een perfecte vervanging is voor krachttraining, want heel specifiek... Leuk.