31 oktober 2016

De enkel, episode 240741, en nog wat training


De Enkel

Ik heb d'r al zo ongeveer een jaar last van.
Maar: de laatste 5 weken heb ik 80k/week gelopen zonder noemenswaardige problemen.

Vorige week zelfs, liep ik voor het eerst sinds lange tijd weer eens een 400je onder de tachtig: 77.

Ook vorige week, keek ik nog eens door mijn aantekeningen en ik ontdekte:

  • Enkel: tarsaal tunnel syndroom symptomen
  • Enkel: lichte dystrofie achtige symptomen
  • Aanbevolen stofje voor beiden: PEA ofwel: Palmitoylethanolamide
Tot voor kort dacht ik dat dit een medicijn was dat de dokter me moest voorschrijven, maar na wat zoeken bleek dat ik het gewoon op internet kan kopen.

Het stofje is lichaamseigen, maar als je ouder wordt, of om andere reden, wordt er soms net niet genoeg van geproduceerd. Het stofje werkt goed op ontstekingen: vermindert onstekingsreacties...

Enfin: vorige week gekocht; elke dag een pilletje, en.... en.... het werkt!!! Het gevoel in de enkel is nu vrijwel normaal, het 'knel' gevoel dat ik al uitgebreid had toegelicht aan artsen etc etc, lijkt weg tetrekken. Heel fijn. 

De teen

Ik heb al jaren soms wat last van grote teen, nu ook. Ik moet geen 7 dagen per week trainen, maar 5 is okee. De overige dagen fietsen. Is denk ik een klein beetje artrose ofzo. 

De training

Die gaat eigenlijk prima.

Hoe meer en harder ik train, hoe beter ik me voel. Ook mentaal. De zaterdag zat er 18k op tempo in de lange 26k duurloop: 11k op 4.33 en 7k op 4.48 ongeveer. Fijn.....

Een opmerkzame lezer interpreteerde bovenstaande 'meer - harder' uitspraak misschien als: ik loop een groot deel van de training erg hard. Maar dat is niet zo. Ik bedoel met "hard trainen" niet "hoog tempo" of intensief, ik bedoel: geconcentreerd, gericht, 

Een typische trainingsweek bevat op dit moment slechts 5% 'hard', o.a. een keer een 1000je ofzo. Verder is de rest vrij rustig, maar wel hoog in zone 1, tot een hartslag van ca 140. 

Over dat 80-20: dit is geen wet die altijd toegepast moet worden. Voor mij zeker geen 20% 'boven drempel', dan liever 8% ofzo en de rest laag in zone 2 (ook al is dat zogenaamd verboden). En ook afhankelijk van trainingstoestand. Ik ben op dit moment nog niet onverwoestbaar sterk. Ik zit eigenlijk een beetje te wachten op 'vorm'. Ja het gaat redelijk, ik krijg meer inhoud, maar benen zijn nog lang niet 'goed'. Leeftijd? Zucht....

Triathlon

Ik ben begonnen met krachttraining voor armen, zodat ik in januari een blokje zwemmen (1x per week) met goede basis kan beginnen. Doel is zo vaak mogelijk kunnen optrekken. Tot nu toe 3 trainingen gehad:
1) 2 keer optrekken
2) 3 keer optrekken
3) 5.5 keer optrekken.  Progressie dus!


KOM! Strava

Na mijn training gisteren bleek ik opeens KOM (King of Mountain) te zijn op het segmentje 'inloopgrondje groningen'. YES!!! Ondanks dat ik het in een magere 13 km/uur liep, zal ik mijn titel gaan verdedigen.


POV







6 opmerkingen:

Mark Coumans zei

"Hoe meer en harder ik train, hoe beter ik me voel."

Hoe zit dat nou met TID? 80-20 of toch meer eigen plan aan het trekken?

Mark

paul oude vrielink zei

Wat is TID?

Ik zit nog altijd op 80-20.
Het 'hard' van de blokken zit nog vrijwel in de 80% rustig.
De 20% hard, zie bijv vorige week woensdag: 16x80m en 1x400 op 17-18 km/u.

Het '80-20' is uiteraard enorm grofmazig. Er zijn tientallen goede en foute invullingen mogelijk.... zal er tzt wat over schrijven.

gr

Mark Coumans zei

TID = Training Intensity Distribution.

Maar goed te lezen dat je die 80-20 nog aanhoudt, terwijl de training op het eerste oog steeds meer lijkt te neigen naar hard, harder, hardst. En dat moet natuurlijk ook, maar dat kan dus kennelijk prima in een goede verhouding.

Leerzaam!

paul oude vrielink zei

Idd... dat hard-harder-hardst, heb ik 25 jaar geleden voor het laatst fout gedaan.

Op dit moment is het eigenlijk grotendeels wachten op alle seinen groen, wat ik doe. Wachten tot enkel, teen, goed is. Trainde ik 20 jaar geleden 100%, nu zit ik gevoelsmatig op 40%, qua overall intensiteit/omvang. Eigenlijk ben ik wat onderbelast, zo lijkt het.

In mijn fietsperiode juli/augustus, heb ik behoorlijk 'hard' getraind (zeg 80%) (hoewel altijd met de 8020 verhouding), was toen erg prettig...

Mark Coumans zei

En dan? Alle seinen groen = harder tot...

Maar ik ben wel met je eens dat onderbelasting ook niet goed is.

Nieuwe piramide: https://twitter.com/StephenSeiler/status/793391463694491649


Mark

paul oude vrielink zei

Alle seinen groen: dan kan alle training kwalitatief omhoog.
Als ik 8x1000 in 3.55 kan doen zonder dat enkel/teen zeer doet (wat nu nog net niet kan), dan komt er snel veel inhoud bij en kan ik vervolgens ook langere duurlopen op wat hoger tempo doen.
Die dan in zone 1 gaan vallen omdat hartslag laag blijft en benen beter zijn. En daardoor goed herstel en volgende zwaardere trainingen ook goed gaan etc etc....

Vroeger (in mijn 2.35 marathon periode) kon ik dat opvoeren tot 120 km/week met allerlei kwaliteit erin. En als je dan merkte dat bijv een sessie als 8x1000 of een loopje 10k T15, iets moeilijker werd of met hogere hartslag, dan enkele rustige dagen of goed op slaap letten... zo regel je dan het omgaan met overbelasting. Anders gezegd: het is, om je maximale grens te ontdekken, absoluut noodzakelijk dat je tegen je 100% punt, je belastbaarheidsgrens, kan trainen en dat je alle signalen die op die grens ontstaan goed interpreeteert.

Ik zag Seiler's piramide. Is wel een mooie.