24 juni 2015

1e HIIT in nieuwe reeks: PR

Na ruim drie HIIT loze weken (wat gaat de tijd snel) toch maar weer begonnen.

Zie: https://www.strava.com/activities/331613284

En ja! EEN PR op deze HIIT, 13x300 in 12.31, zo'n 6 seconden sneller en ook sneller dan mijn all-time PR van 12.34 (hoewel die met 30 seconden pauze werd gelopen).

Deze op nieuwe Asics Gel Hyperspeed gelopen. Het was even wennen, maar tempo zat er alsnog goed in. Hartslag was zoals altijd bij deze trainingsvorm max 151-153, dus vrij laag.

De bottleneck bij deze training: ik weet niet exact waar deze zit, want:
  • Benen doen niet zeer; ik heb het gevoel dat ik te weinig kracht kan leveren cq te weinig kan 'verzuren'. Al voordat ik dreig te verzuren, lijk ik door mijn benen heen te zakken. 
  • Ik moet wel enorm hijgen, misschien betekent dat dat ik (te) zwaar op mijn aerobe systeem leun. Ik lijk alles te moeten doen 'met zuurstof'. Als ik meer op het melkzuursysteem ga leunen kan ik wellicht harder.
  • Hartslag is toch nog vrij laag, ik zou (met een max HF van 169) verwachten dat ik tot de 158 kan komen met herstel tot 140 in de pauzes, maar dit is dus 151-130. Bij fietsen kan ik tot hogere hartslag komen: ik twijfel er eigenlijk niet aan dat ik daar wel de 158 kan aantikken bij deze trainingsvorm. Misschien ligt dat aan coordinatie: bij hardlopen ben ik niet zo gewend om onder zware vermoeidheid toch veel wattage te trappen, en bij fietsen wel. Wellicht dus hardlooptempo's doen. 
Conclusie: ik moet, afgezien van deze HIIT's, ook dingen als 10x200 met 2'pauze in 34 sec doen. Zodoende technisch onder hoge snelheid leren lopen. Hierdoor uiteindelijk alle 'lactische snelheden' (tot 10 km) een extra wapen ontwikkelen, een wapen dat ik al jaren niet meer heb. 

Overigens vreemd: de rechterteen, ik voel er bij harde tempo's helemaal niets van, kan voluit gaan. Maar bij duurloop achtige snelheden (12 km/u) voel ik hem wel. Er zit dus niets anders op dan hard trainen. Okee.

POV


Geen opmerkingen: