17 december 2018

De training gaat opeens goed!

Om enigszins onduidelijke redenen is "het gevoel goed".

Vandaag liep ik bijvoorbeeld in de ochtend 11 km tijdens de clubtraining (ik geef training).
In de middag liep ik met twee medelopers wat blokjes:

  • 3 km T4.48
  • 3 km T4.50
  • 4 km T4.27
  • 2 km T4.45
Dit ging allemaal heel gemakkelijk... nadat ik gisteren ca 2 uur op gemiddeld T4.55 heb gelopen, wat geen enkel probleem was.

Het lijkt erop dat mijn strategie WERKT!!!

De strategie is, grofweg:
  • Veel trainen: ca 80 km/week.
  • Vrijwel elke dag lopen. Dit lijkt mijn benen in goede conditie te houden. Elke dag bloed doorstroming.... enkels blijven keurig dun.
  • Veel in sub-tempo lopen: veel op tempo ca 12-13.5 km/uur, een effectief tempo dat niet te hard is. Groot voordeel van dit tempo is dat looptechniek efficiënt wordt. Je verzuurt niet en je looppatroon wordt niet verstoord.
  • Slechts af en toe (kleiner dan 10%) hoog tempo lopen.
Ofwel: echt goed gepolariseerd trainen. Ik vermoed dat ik eerder een fout heb gemaakt door bijvoorbeeld te veel VO2max en maximaal tempo te trainen. Het lijkt alsof hierdoor de fijne looptechniek verstoord raakt en je dan wel meer zuurstof kan opnemen, maar het vermogen niet meer op de weg kwijt kan.

Nu dit werkt, ga ik er gewoon mee door. Niet alleen omdat het werkt, maar ook omdat het keurig aansluit bij mijn drukke leven. De rustige loopjes zijn een perfect tegenwicht tegen allerlei vormen van stress... het lijkt mogelijk om vrijwel elke dag minstens 8 km te lopen als basis, en zodoende gegarandeerd op een mooi totaal uit te komen.

POV




Geen opmerkingen: