13 april 2014

Geen 6 uur

De deadline voor het doen van een noodzakelijke lange duurloop is voorbij.
Dus trainingstechnisch gesproken, is de 6 uur nu uit beeld.

Het is nu vier weken geleden dat ik voor het laatst meer dan 30 km duurloop heb gedaan. Voor een goede 6 uur zijn nog minstens twee langere duurlopen, rond de 40 en 50 km, nodig. De 40 had nu gedaan moeten zijn, de 50 zou volgende week plaatsvinden.

De lichte voetblessure (linkervoet, klein pijntje in buurt  van hak, zie andere blog) verhindert hele lange trainingen. Ik kan er prima de wat kortere trainingen mee doen, maar een echt lange duurloop zou risico op erger betekenen. En ik wil dat risico niet nemen. Of anders gezegd: het traint echt heel vervelend en naar, om je telkens te moeten afvragen, ga ik niet te ver, overbelast ik de zaak niet.

Dus wat nu?

Het is natuurlijk altijd mogelijk dat de voet zich op miraculeuze wijze herstelt; maar dit valt buiten mijn invloed.

Eerst maar een HIIT training gedaan met collega's. Ik bleek aan ze gewaagd te zijn, misschien 10 seconden achterstand per 9.5 minuten deel (13x0.30/0.15pauze). De HIIT's blijken buiten op de weg toch vrij lastig te zijn, o.a. hartslag lijkt wat lager te blijven dan binnen, maar de snelheden waren goed:
- 5.88 km in 9.30 (37.1 km/u) gemiddelde HF146, max HF152, moest opwarmen
- 4.2 km in 9.30 (26.4 km/u) gemiddelde HF142, max HF150 (ik deed mijn best niet echt)
- 5.9 km in 9.30 (37.2 km/u) gemiddelde HF150, max HF157, goede sessie.

Wellicht donderdag nogmaals proberen maar dan met minder wind.

Verder: komende dinsdag een serieuze baantraining, het lijkt opeens interessant om te focusen op 10 kilometers en zo.

POV

ps...
om te bewijzen dat het universum soms anders in elkaar zit dan wij denken:


1 opmerking:

Evelien zei

Jammer Paul, maar wel verstandig, natuurlijk.