10 februari 2015

Diverse dingetjes

Raar is dat...

Schrijf ik 4 dagen geleden een commentaar op de blog: http://www.hpdetijd.nl/2015-02-05/fanatiek-hardlopen-is-net-zo-slecht-als-helemaal-niet-hardlopen/, blijkt vandaag/gisteren opeens dit commentaar heel erg vaak gelezen te worden. Massa's mensen klikken het commentaar, en mijn bijbehorende blog http://trainerpaul.blogspot.nl/2014/04/bullshit-alert-te-vaak-en-te-veel.html. Echt, al tweehonderd clicks in 24 uur VIERHONDERD in 72 uur.. DIT is zoals ik het hebben wil, veel kliks, veel likes, ook goede vragen waar ik weer commentaar op kan leveren. MOOI.

Overigens zag ik dat de SportRusten mensen het hp de tijd artikel geliked hadden. Zij denken dat je met duurlopen van max. 14 kilometer, de marathon verantwoord kan uitlopen. Maar uit (weer ander) onderzoek blijkt, dat als je een marathonvoorbereiding van minder dan 50 a 60 km/week doet, er risico's beginnen te ontstaan voor het hart. Dat is dan minder goed getraind om 3 a 4 uur achter elkaar heel vaak te slaan, en er kan dan wat (weliswaar tijdelijke) hartschade ontstaan. Dit treedt minder op als je 60+ km/week loopt. Wat ook logisch is omdat er dan meer lange trainingen in het programma zitten die o.a. het hart goed voorbereiden.

Eigen training:

Ik ben qua vorm en blessures nu net wat uit de 'fysieke problemen' (tussen quotes gezet omdat het uiteraard nep problemen zijn), en nu kom ik opeens in een fase van 'relativeren'. Waarom zou ik toch een marathon en halve marathon lopen, ik weet het eigenlijk niet precies meer. Met een beetje fantasie zou je dat een mentaal probleem kunnen noemen, maar wellicht is het gewoon een gezonde reactie op zogenaamde druk.

Even geen drive om heel erg hard of fanatiek te doen. Dat was ook te merken bij VIAD testje gisteren, ik zat 2.5 minuut in de 17.6 km/uur tempo, en stopte toen zomaar, hoewel nog best wel fris. Grafiek overigens:


met weer diepere dalen en nog altijd drempel iets boven 15.2 km/u.

Dinsdag baantraining, uitproberen adidas boost. Voelen goed. Maar benen moe na gisteren. 1x1400 en 6x400 op zo'n 14-16 km/u.
Woensdag 18 km incl 1x een 1000je in 3.43, dit voelde veel te moeizaam. Moet even wat meer rusten. Ik voel me 'anders' dan normaal, qua fysiek. Niet perse slap maar ook niet uitgerust. Oppassen.

Running index erg hoog op de polar, 68. Dit lijkt goed maar kan een teken van overtraining zijn. Dan is hartslag bij de diverse tempo's te laag, te snel herstel. Te weinig adrenaline in het systeem, een teken van uitputting. Nogmaals: oppassen.

Donderdag: wilde eigenlijk rusten maar had een hartslagmetertest donderdaggroep op het programma staan. En dat ging eigenlijk best lekker, zelf liep ik een paar 1000jes in 4.55/35/15, met lage hartslagen, en op het laatst nog 400m T17 wat ook prima ging, veel beter dan gisteren. Dus tja. Plotseling toch weer goed? Weekotaal (afgelopen 7 dagen) blijkt 105 te zijn.

Zondag 15 km wedstrijd: nee, voelt als teveel stress. Liever een leukere optie kiezen, bijvoorbeeld een prettige duurloop ergens op de vrijdag. Het Masterplan dicteert evenwel een 18-24k met 2x5k marathontempo (6k inlopen T12.5, 5k T14.5, 4k T12.5, 5k T14.5, 4k T12, totaal 24k in 1.49.30). Maar dat doe ik alleen als 'het goed voelt', het heeft geen zin om bijvoorbeeld heel geforceerd die tijden te halen.


POV

ps... marathon, halve marathon, hoewel ik hier wel leuk loop te bloggen: het is nog allerminst zeker dat ik ook echt een poging ga doen tot snelle tijden daarop. Want daarvoor gaat de training kwalitatief nog niet goed genoeg. Op de fiets kan het allemaal prima zijn, maar snelheid, snelheid... waar ben je. Mocht blijken dat ik op een 3.04 af koers, dan ga ik dat wellicht niet doen. Dan beter haaswerk richting 3.22 doen.


Geen opmerkingen: