20 augustus 2015

Hartslaganalyse van fietstrainingen

Eerst de grafiek:



Dan de toelichting:

  • Links staat de tijd in seconden, over een kilometer.
  • Onder staan de meetmomenten (trainingen) vanaf 23 april (eerste training) tot de training van afgelopen dinsdag
  • In de grafiek staan getallen, in rood. Deze getallen zijn de hartslagen waarmee de kilometertjes (links) gereden zijn.
Bijvoorbeeld: de training van dinsdag 18 augustus. Hier heb ik een paar langere stukken gereden. Ik neem dan zowel windtegen als windmee over hetzelfde stuk de kilometertijden en bijbehorende hartslagen (uit te lezen uit mijn polar). Windmee bijv 110 seconden bij hartslag 128, windtegen bijv 126 seconden bij hartslag 130. Gemiddeld 118 seconden bij hartslag 129, deze noteer ik.

Te zien aan de trendlijnen: in de loop van het seizoen wordt de snelheid bij vergelijkbare hartslagen steeds hoger. De training werkt goed!

Verdere opmerkingen:
  • Het blijkt zo te zijn dat de training qua gevoel ook gemakkelijker gaat. Voelde voor in het seizoen 30 km/uur lastig, nu voelt 32 km/uur even lastig.
  • Het effect lijkt ook zichtbaar in hardlopen: ik liep gisteren wat tempo's 15 km/uur, met een hartslag van 144, wat vrij laag is voor deze snelheid, en, wat niet door de looptraining kan komen (want mijn loopgemiddelde over de laatste 8 weken is iets van 20 km/week ofzo).

POV

Geen opmerkingen: