03 september 2016

Jeej! Weer een Pee Er

Ha,


Vandaag (vrijdag) was ik uitgerust: na twee dagen weinig tot niets doen waren de benen sterk.

Donderdag: niets doen.
Vrijdag: weinig doen: 17 km met een blokje van 10 km ruim 32 km/uur, dit voelt niet inspannend. Juist wel lekker. ff benen wat onder spanning brengen.

Vandaag: een kort ritje met 4x4000 meter hard. De bedoeling was om in elk geval mijn PR 2x4000 heen/terug, dat op 13.22 stond, wat naar beneden te brengen. De 2x4000 is op een heen/terug stukje om windvoordeel uit te sluiten.

Tijden vandaag:

4000 infietsen 7.45.5 (windtegen)

4000 hard windmee: 6.09.1.... auw
4000 hard windtegen: 6.58.9... auw. Maar wel een 2x4000 PR alvast: 13.08.0
4000 hard windmee: 6.08.2... minder au. Ging lekker omdat ik minder hard startte
4000 hard windtegen: 7.21.8... Ik was leeg. Verzuurd. Mooi!! (zie onder, kopje 'verzuurd')

4000 uitfietsen 7.01.3

Totaal 16k tempo in 26.38.0 ofwel 36.05 km/uur, ook een pee erretje.
Incl in en uitfietsen totaal 24k in 41.25.

Het in en uitfietsen is iets anders dan 'rustig fietsen'. Rustig is bijv 28 a 30 km/uur met hartslag 120 ofzo, in/uit/fietsen is wat vlotter, hartslag 130-135, om benen goed warm te krijgen voor de harde dingen cq al het lactaat snel weg te krijgen.

Uiteindelijk een erg fijne lekkere training. Ook heel erg snel hersteld, gevoelsmatig heb ik niet veel gedaan.

'verzuurd'

Deze training is een typische 'VO2max / verzuring' training: hoog tempo, en laatste herhaling lukt niet meer. Sommige mensen denken dan dat 'ik mijn krachten niet goed heb verdeeld' omdat ik de laatste 4000 te langzaam ging. Maar uiteraard is het falen in de laatste, juist een teken dat ik de max heb aangetikt. FALEN IS GOED!!!

falen is goed

Falen is goed. Geeft aan dat je je grenzen grondig hebt afgetast. Het geeft ook een soort zelfvertrouwen: het vertrouwen dat je tot aan je grens kan gaan en dat er dan niets ergs gebeurt. Niet bang meer zijn voor 'verzuring'. Waarschijnlijk is het enige nadeel van falen, dat mensen je wijs maken dat het slecht is. Die mening ga je je dan per ongeluk eigen maken, je gaat jezelf veroordelen, en dan, ja dan... dan... kom je in een soort nep poppenkast uit die met de werkelijkheid weinig te maken heeft.


POV

ps... na deze grenzen aftast exercitie denk ik dat ik in ideale omstandigheden de 60k net onder de 1.45 moet kunnen fietsen. Mogelijk deze week nog een poging. Of anders volgend jaar maar weer.

ps2... zondag hardlopen met vierkante benen. Later op de dag 42k fietsen. Dit voelde nog wat moe maar tegelijk al sterk. En de dag daarna (maandag (vandaag)) voelt alles erg sterk. Morgen wordt het fantasties weer. Dan zeker en vast iets snels doen. Ofwel een 60k testje ofwel iets anders snels.


Geen opmerkingen: