06 februari 2018

Marathon? Hoe zit het nu? In elk geval: TRAINING

Ha,

Nadat ik de eerste vier weken van marathontraining (vanaf 23 december) een goede start had gemaakt, met zo'n 410 km in 30 dagen training, en nadat er in die vier weken het volgende gedaan werd, o.a.:
- 26 km lange duurloop T12.5
- 21 km tempoloop loopband 1.29 (!)
- krachttraining
,
kwam ik een klein beetje in blessureproblemen. Ik kreeg wat last van beide liezen, mogelijk door de vele kilometer. Gewoon overbelasting dus. Ik heb meteen gas teruggenomen en de afgelopen twee weken zo'n 50-60 km/week gelopen en de rest van de kilometers op de fiets gemaakt. Zodoende heb ik geen trainingsachterstand opgelopen en is door de relatieve rust de liespijn bijna weg.

Vanavond voor het eerst weer iets langs en vlots gedaan: op de loopband: 10 km in 43.50, daarna nog 3 km T14 en 1 km T15. Ging allemaal erg goed, boven verwachting. Benen waren heel sterk.

Het kan nu twee kanten op gaan:
  1. Ik kan weer meer trainen en misschien in het weekend weer een nodige lange duurloop doen (zo'n 28 km met wat tempo) en de marathon blijft in zicht
  2. Ik krijg toch nog iets last, moet nog wat langer fietsdagen doen en kan minder loopkilometers maken. Maar omdat ik wel tempo kan doen, komen er allerlei andere doelen in zicht: 
    • ooit weer eens onder de 40' op de 10 lopen. Moet toch kunnen
    • weer eens een snelle 3 km lopen: 10.xx moet nog wel kunnen
    • dat kilometertje. 3.20 moet toch kunnen? of 3.10? of 3.06? of....
Het maakt me niet zoveel uit wel van de twee kanten het op gaat. Ik kan het toch niet forceren.

Wel doemt nu een interessant zijspoor qua marathontraining op. Stel ik kan geen 90 km/week lopen, maar wel zeg 60, dan is het volgende scenario denkbaar:

dag
Training Masterplan
Training nieuw
Ma
Kracht en 10k rustig lopen
Kracht en in/uitfietsen
Di
Lange tempo’s bijv 5x2000
Lange tempo’s bijv 3x4000
Wo
15 km rustig
Kort lopen
Do
Korte tempo’s bijv 20x1’
Lang fietsen
Vr
Rust
Rust
Za
Lange duurloop 25-35 of blokken 20-30
Lange blokken bijv 5-4-3 km
Zo
15-25 km rustig
Kort lopen, fietsen

Anders gezegd: 
  • Geen 95 km/week maar ca 60. Fietsen als alternatieve training
  • ALS ik hardloop, wel meteen de marathonspecifieke trainingen. In 1 week kan dan zitten: dinsdag 3x5k in duurloop van 22, en zaterdag 6-5-4-3 km in duurloop van 28

POV


Geen opmerkingen: