05 januari 2019

Een halve marathon.... oei

Vandaag liep ik de halve marathon in De Wilp.

Doel was om te proberen onder de 1.30 te lopen, om zo enig zicht te hebben op een sub 3 uur marathon.

Het inlopen voelde okee, maar ik zag de vlaggen al vrij strak staan. Is dit windkracht 3?

Nouja, starten maar....

  • kilometer 1 t/m 5: ging okee, zo'n 4.07 per kilometer gemiddeld, voelde aanvankelijk 'gemakkelijk', later met zijwind begon het toch wat zwaarder te voelen. Hartslag zo'n 148.
  • kilometer 6 t/m 8: capitulatie. De tegenwind blies fors en ik waaide van mijn haas af. Ik zag een sub 1.30 al snel onmogelijk worden en werd ook beetje duizelig/licht in het hoofd. Het wat best koud en ik had het gevoel iets onderkoeld te zijn. Hartslag begon te dalen tot onder de 140. 
  • kilometer 9 t/m 11: hartslag tikte de 125 aan en ik dacht "wat doe ik hier, kan beter uitstappen". Maar dat stond met toch wat tegen. Je kan niet altijd uitstappen. Ik vormde de wedstrijd in mijn hoofd om tot trainingsloop en ging richting windmee weer wat versnellen.
  • kilometer 12 t/m 21: hartslag krikte weer wat op tot 138 ofzo en ik liep de laatste 10 kilometer in zo'n 45.30. Ging opzich weer beter, maar het liep niet echt lekker, alles alleen met wind...
Uiteindelijk 1.33.40 en tja. Wat moeten we hiermee?

Is de marathon onder de 3 uur nu onmogelijk? Ik denk het nog niet. Ik kwam op 14 km door in 1.00.40, bijna op doeltempo, met een vrij rustige hartslag van 142 gemiddeld. Dit is een hartslag die ook 3 uur lang mogelijk is. Misschien was ik nog te moe van alle training (heb 190 km gelopen in 13 dagen voor deze loop). Misschien was het wat te koud, misschien te weinig gegeten, misschien..... ook ouderdom. Want 'vroeger had ik dit nooit', dat licht in het hoofd zijn en geen power hebben is iets van de laatste jaren vanaf zeg mijn 50e. 

Dan de Nike Vaporfly. Ik had ze aan, maar het leek alsof ze tegen de wind in eerder tegen- dan meewerkten. Want tegen de wind in gebruik je een langere contacttijd waardoor je niet kan stuiteren en dan voelen de Nikes opeens wat zwaar. Misschien dan toch mijn andere hardere schoentjes gebruiken. In Rotterdam zou dit natuurlijk geen probleem zijn want a) je loopt dan altijd in een groep en kan uit de wind lopen en b) er zijn allemaal gebouwen waardoor je geen last van wind hebt. 

Kortom: geen vuiltje aan de lucht. Ben ook snel hersteld. 

Het plan is nu om gewoon door te trainen.... duurtraining, de omvang nog wat opvoeren en om over een week of drie een testloopje te doen, bijv een 15 km op hoog tempo in 1.02 ofzo, onder goede omstandigheden (geen wind).

Ohja... de data: de eerste (te?) snelle kilometers, daarna het inzakken, de desillusie, de berusting, het herpakken, het uitlopen als vlotte duurloop....




POV


ps....
The day after: geen verkeerde benen, geen spierpijn, teken dat ik niet diep ben gegaan. Mijn gevoel zegt me dat ik vorige week wat te hard heb getraind waardoor ik niet helemaal 100% was, gisteren.

Vandaag tikte ik zelfs even de 20 km/u loopband aan en 10x optrekken (vanuit volledig hang). Benen dus helemaal okee. Kortom: gewoon doorgaan met deze manier van trainen....


Geen opmerkingen: