05 juli 2009

motivatiedip

Ik heb geen zin in trainen.
Ook totaal geen 'zin' in 6 uur lopen ofzo.
Help! Hoe moet ik hieruit komen!

Antwoord: niet. Gewoon biertje (Amstel Sterk) nemen, wat andere dingen doen, en afwachten hoe lang 'geen zin' duurt. Dagen? Een dag? Weken?

Toch nog even fietsen, 10 km hf130 (20.25) en hf140 (19.40). Als ik zin had zou ik langer en/of harder fietsen, eenmaal thuis was ik totaal niet moe ofzo.


-----------------

Ik heb wel zin in training GEVEN

Nu net het HADD-profiel van atleet J.V. enigszins in kaart gebracht. Centrale vraag: met welke hartslag kan hij anderhalf uur lopen zonder dat de snelheid wegzakt.

Bij een hartslag van 150 is de snelheid 14.1 km/u, na 10 minuten en na een uur nog steeds. Bij een hartslag van 175, is de snelheid na 10 minuten 3.24/km, en na 28 minuten 3.36/km. Dit betekent dat die hartslag geen 'aerobe hartslag' is, en dus geen geschikte hartslag om de HADD-duurloopjes op te doen.

Zijn volgende training wordt een 40 minutenloopje met hartslag 160. Zal de snelheid wegzakken of niet? Zo nee, dan wordt een volgende training 70 minuten met die hartslag... etc etc... we komme d'r wel achter! Als ik dan die 'lang-aerobe' hartslag heb bepaald verschijnen er de trainingen van 80 minuten op die hartslag, of 60 minuten net 5 slagen hoger (zolang tempo niet wegzakt).

Ook bij de loopgroep doen we woensdag een tweede training van dit type, wel of niet wegzakkende snelheid bij een wat hogere of juist wat lagere hartslag dan twee weken geleden. En... ook al ontdekken we niets, dan levert het simpele feit dat we 'gestructureerd te werk gaan' al voldoende placebo effect op om sneller te worden.

Grappig is dat. Training geven doe je met je hersens (en met je hart natuurlijk), en daar is voorlopig nog geen blessure te herkennen. Kun je tot je 90e doen. Mooi.

Geen opmerkingen: