23 augustus 2014

Duurloop op intramusculair vet

Na de donderdagse HIIT training (grafieken zullen volgen), 'moest'  ik vrijdag een 16 kilometer rustig doen, om 'het kilometertotaal'  hoog te houden. En dit had gevolgen. Goede of slechte gevolgen: dat ligt aan de interpretatie...

In elk geval ging de vrijdagse duurloop moeizaam en was ik pas om 20.30 klaar. 16 km in 85 minuten ongeveer. Hartslag 123. Maar benen voelden 'leeg'  en dat is niet gek... want van zaterdag tot vrijdag in totaal 105 kilometer gelopen, inclusief die 35, een baantraining en een HIIT training.

Volgens de regelen der kunst ging ik meteen na terugkomst flink wat koolhydraten eten om op te laden voor de 30k de volgende ochtend (vandaag). Deze 30kilometer duurloop moest wel zaterdagochtend, omdat rest van weekend geen tijd. Planningsdingetje. Had ik vrije keuze gehad dan zeker en vast naar zondag verschoven. Maar ja.

De duurloop: 2k rustig inlopen, daarna lukte het me om 24k in gemiddeld 4.44 per km te lopen. En toen waren de benen leeg, 2k uitlopen

De negatieve interpretatie is dat ik niet aan mijn doel van 30k vlot ben toegekomen en dat ik eigenlijk nog niet erg veel snelheid/power in het lopen heb. Zou die marathon ooit wel goed komen? De positieve interpretatie is dat de 24k waarna de benen leeg waren, een hele goede en belangrijke prikkel is. Want in die laatste 4k, voelde het allemaal heel zwaar en zwaarte/moeheid is zoals bekend op zichzelf een belangrijke trainingsprikkel. Verder is na een dergelijke reeks trainingen de koolhydraatvoorraad in de spieren uiteraard nog niet helemaal aangevuld, zodat ik 'met lege benen aan de duurloop begon', ook hierdoor is een belangrijk deel van de loop gegaan 'op vetverbranding'.

Overigens: met vetverbranding tijdens hardlopen wordt niet alleen bedoeld, het verbranden van lichaamsvet dat bijvoorbeeld rondom je middel zit, maar, afhankelijk van getraindheid, vooral ook het verbranden van intramusculair vet dat in de spiercellen zit in de vorm van kleine vetbolletjes. Dit intramusculaire vet wordt sterk opgebouwd naarmate je meer lange duurlopen doet, en de sterkste prikkel is het doorlopen met relatief lege benen (zoals ik vandaag gedaan heb). Of, zoals onderzoek zegt: "Available evidence suggests that the training-induced increase in fat oxidation is due primarily to increased oxidation of non-plasma-derived fatty acids, perhaps from intramuscular triacylglycerol stores.", zie hier). Het bijbehorende plaatje:

Je moet dan ook na een vetverbrandingstraining GOED ETEN om dat intramusculaire vet weer opgebouwd te krijgen. Eet je te weinig dan blijven de voorraden vrij leeg. Bovenstaand plaatje doet ook vermoeden dat de niet-musculaire vetvoorraden 'vet moeten afstaan', dit gebeurt onder invloed van groeihormoon dat vrijkomt bij (zware) inspanning.

Ben dan ook op aanraden van de kinderen naar de McDonalds gegaan voor een super bacon/cheese burger a 900 kcal.

POV


Geen opmerkingen: