30 augustus 2014

Hartproblemen?

Om twee redenen heb ik gisteren een Groot SportMedisch Onderzoeken uit laten voeren bij de SMA Groningen:
- Deze zomer had ik een periode wat last van mijn longen, soms leek het 'in de buurt van het hart'  te zitten, maar meestal wat diffuse irritatie. Gedurende die tijd ging mijn training, fietsen toen, overigens perfect, ik leek niet ziek te zijn.
- Er zijn de laatste tijd vrij veel artikelen verschenen m.b.t. 'hartproblemen door jarenlang intensief sporten', de essentie van deze artikelen is dat er soms verlittekening van hartweefsel kan ontstaan door bepaalde vormen van training, en dat dat littekenweefsel leidt tot prikkelgeleidingsstoornissen in het hart, leidend tot bijvoorbeeld boezemfibrilleren.

Het onderzoek:
- HB OK, Cholesterol 5.3 (ok, waarschijnlijk maar niet gemeten grotendeels HDL ofwel 'goed'  cholesterol)
- Rechterbeen is stijver in de gewrichten, hierdoor ook iets dikkere enkel (torsiekrachten, compensatie). Wist ik nog niet. Mooi.
- Longfunctie perfect, ik zat op 110% van normaal
- GEEN eiwit in urine, fijn om te weten. Omdat 15 jaar geleden bij een groot Gronings onderzoek dat WEL werd geconstateerd. Maar toen kwam dat waarschijnlijk omdat ik kort voor meting nog hard had getraind.
- GEEN hartruis, heldere tonen. En dat terwijl 30 jaar geleden wel hartruis geconstateerd. Toelichting arts: "met het ouder worden willen die ruisjes nog wel eens verdwijnen". Mooi.

Daarna op het ECG aangesloten, en de arts zag het meteen: "je hebt een afwijkend ECG". ECG is ElectoCardioGram, en ziet er normaalgesproken zo uit:


Na enig doorvragen kwam ik erachter wat het probleem is: de T-wave (rechts) is normaalgesproken omhooggericht, bij mij was deze omlaaggericht. Hij zei dat dit bij sporters wel vaker voorkwam, en ik ben na wat googlen erachter gekomen dat soms wel 30% van wielrenners dit heeft. Maar hij zei ook dat het KAN zijn, dat het een symptoom van een hartziekte is. En omdat twintig jaar geleden een neef van mij overleden is na hartstilstand bij fietsen, wil hij me toch voor de zekerheid doorverwijzen naar de cardioloog. Die doet dan een mooie dure echo (het woord "overmedicalisering" komt bij me op), en kan uitsluiten dat er iets aan de hand is. OF ziet dat er toch iets mis is, en dat is dan ook mooi, want dan kan ik daar rekening mee houden.

Overigens wordt hartstilstand bij leeftijd onder de 35, vaak veroorzaakt door erfelijke/aangeboren factoren, anders gezegd als er een zo'n factor is, word je voor je 35e al getroffen door zoiets. Het feit dat ik 51 ben geeft aan dat ik waarschijnlijk geen probleem heb. Maar je weet nooit....

Toen moest ik een VO2max inspanningstestje doen. Dit ging goed.
Starten op 120 watt, en telkens na een minuut 30 watt er bij tot ik niet meer kon. Verloop:
- 120 watt... makkie. Hartslag 110
- 150 watt, geen probleem
- 180 watt, al iets zwaarder, lijkt toch zwaarder te trappen dan in sportcentrum
- 210 watt, stevig doortrappen, hartslag 140
- 240 watt, moet met trapfrequentie naar de honderd per minuut om soepel te blijven trappen
- 270 watt, dit gaat nog, het voelt 'op de drempel', hartslag 150-155
- 300 watt, moet op 115rpm trappen, wordt al lastig maar is te doen
- 330 watt, oei... 120 trappen, hartslag naar 165
- 360 watt, moet 130 trapfrequentie halen om de trappers nog fatsoenlijk rond te krijgen. Maar helaas zakt de frequentie naar 110 en dan is er geen houden meer aan. Ik moet op pedalen staan om ze nog naar beneden te kunnen duwen. Ik ben gewoon te licht om dit rond te trappen.... en na dertig seconden opgegeven. Hartslag 168, dicht bij mijn max.

Volgens een tabelletje is de V02max 62 milliliter per kg per minuut, ruim voldoende om zelfs onder de 1.20 op de halve marathon te kunnen lopen (met heel veel training uiteraard). Om aan te geven dat er verder niet zoveel met mijn hart aan de hand kan zijn:



Al met al een nuttige test.

Na thuiskomst vroeg ik we wel af wat ik met die "T-wave inversion"  moet. Toch maar naar de cardioloog. Google geeft een lijst mogelijke oorzaken:
- Recente hartaanval/zuurstoftekort
- Hypertrofie van een hartkamer (dit zie je ook bij sporters in enige mate dus vandaar...)
- Longembolie/bloedstolsels
- Kaliumtekort / electrolyten onbalans. Te weinig groenten eten. Hmm....
- Pericarditis. Dit kan weer veroorzaakt worden door o.a. slechte tanden...
- emotionele toestanden
- en nog een aantal andere

Dus ja... ik mocht van de arts gewoon sporten, hij zag geen gevaar en alleen voor de zekerheid check doen. Maar voelt toch niet helemaal fijn natuurlijk. Wel gewoon getraind natuurlijk, het mocht van de dokter, vrijdag 14k rustig, zaterdag 16k in 1.12 vlotte duurloop (tempo 4.31 per km, HF140 gemiddeld), ofwel: beetje (beetje veel) afreageren. Zondag nog 10k (training geven) plus 22 km in 2 uur (rustige relekste duurloop).

POV


Geen opmerkingen: