20 augustus 2014

Overtraining, overreaching, overreading

Overtraining,
Overreaching,

Overreading!

Er is zoveel informatie over hardlopen!

Als trainer is de verleiding groot om al die informatie te lezen en te verwerken in de trainingsaanpak.

Het begint bij bietensap en eindigt via een enorme omweg, langs krachttraining,  specifieke duurlopen, piramides, eiwitten eten, LCHF, HIIT (wanneer wel wanneer niet), duurloopmisverstand-misverstand (hierover later meer), zones, hartslagmeters, ... etc..., bij bietensap (de cirkel moet rond zijn).

Vandaag: bij een korte twitter-check traceerde ik direct al een groot aantal onderzoeksresultaten. Als ik een jaar lang zou traceren zou ik er 2000 vinden.
  • atleten-die-overreached-zijn-verbeteren-prestatie-na-taperperiode-niet (ofwel: als je aan je tax zit helpt 'nog meer trainen' niet. Maar velen zitten uiteraard nog lang niet aan hun tax).
  • blokperiodisering-verbetert-duurprestatie-van-goed-getrainde-wielrenners (hiit in blokjes toegediend, werkt beter dan continu hiitten)
  • http://www.ingentaconnect.com/content/mksg/sms/2014/00000024/00000004/art00010 (over max testjes na een ijsbad)
  • http://www.ingentaconnect.com/content/mksg/sms/2014/00000024/00000004/art00007 (over "muscle-tendon architecture in kenyan runners") 
  • http://losseveter.nl/2014/08/19/spinazie-op-de-dopinglijst/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=spinazie-op-de-dopinglijst&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter (spinazie is dus toch erg goed, niet alleen vanwege nitraat!)
  • http://talkfeed.co.za/carbohydrate-metabolism-vs-fat-adaption/?utm_content=bufferb1460&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer (koolhydraten eten voor marathon, en vetverbranding)
  • http://www.prorun.nl/gezondheid/onderzoek/eiwitten-zinvol-tijdens-duurprestatie (Eiwitten tijdens duurprestaties (dit werkt niet op prestatie, misschien wel op herstel???))
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24122176?dopt=Abstract (paracetamol tijdens max testjes verbetert prestatie (zucht.. wat moeten we met dit soort onderzoeken. Dit zijn gevaarlijke onderzoeken. Mensen gaan gewoon elke dag zes paracemol slikken op basis van dit soort onderzoek. Ja echt!))
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24122176?dopt=Abstract (iets over training en effect op hart)
Moeten we dit dan ook allemaal meteen gaan 'doen'?

Het begint er op te lijken dat je, zodra je een (hardloop) voet buiten de deur zet, je al na honderd meter op zijn minst tien 'wetten' hebt doorbroken: had meer / minder koolhydraten moeten eten, had 7 uur moeten slapen,  had vandaag beter rustdag kunnen nemen, het is te warm buiten, moet intervallen doen / mag geen intervallen doen, kleding niet op orde, vetverbranding verstoord door te snelle start, .... HELPP!!!!


Ik verlang terug...

Naar de jaren 80, ik werd  lid van D.A.V. Kronos, de studenten atletiekvereniging, en de eerste de beste woensdagtraining gewoon 6x1000 en loop er maar achteraan. Na vier weken afzien kon ik ze eindelijk bijhouden en ik was blij. En had nog geen enkele fout gemaakt. Er was geen internet, er was niets.

Naar de vrijdagse duurloop, waar ik nietsvermoedend verscheen. "vandaag rondje vliegveld" hoorde ik, en het kostte me even moeite die mededeling te interpreteren, want ik wist dat er een vliegveld bij Oldenzaal, op zo'n 10 km afstand, lag.... zouden we eromheen moeten?!?! Help! Het bleek iets van 23 km te zijn (ik weet de eksakte afstand nog steeds niet, zelfs niet na dit rondje al 50x gelopen te hebben).

En uiteraard ging die duurloop niet in 'zone 2' met de laatste 20 minuten 'zone 3'. Welnee! Het begon gewoon 'behoorlijk hard', na een uur besloot iemand het tempo te verhogen en op datzelfde moment besloot je aan te pikken want de benen waren best nog goed. Maar je overschatte jezelf en zat 's avonds met niet helemaal prettige benen aan het bier.

Het had zo zijn charme.


Ok.. wat wil ik hiermee zeggen?

In plaats van het continu scannen van loopsites, bladen, en luisteren naar dito trainers, pleit ik dus eigenlijk, al is het maar voor een weekje, voor 'kennisloos lopen'. Horloge thuislaten, nieuw rondje uitzoeken, gewoon de deur uit en rennen.

NIET onderweg stoppen om verantwoord te rekken, NERGENS aan denken, hooguit, uitgeput ergens aankomend, even tegen een boom gaan hangen bij wijze van natuurlijk rustmomentje. Merk in die week op hoe erg je met je hoofd loopt, hoe erg je alles wilt verklaren, in de juiste zone plaatsen, timen, verantwoord trainen. Zodra je weer zo'n poging van jezelf bemerkt: haal je aandacht daarvan af, kijk naar de vogeltjes, bijvoorbeeld de vogeltjes in de lucht, die naar het zuiden/noorden vliegen. Hebben die een 'schema'? Welnee! (raken ze geblesseerd?)

En uiteraard moeten trainers zich in die week gedragen als natuurlijke tegenhanger hiervan: geef GEEN advies, zeg NIETS over tempo of afstand, loop gewoon mee. Na afloop samen naar het cafe, neem bier, praat NIET over hardlopen, of (oke) alleen over hardlopen van VOOR 1990.

En als we na die week ons weer naadloos in onze zeer verantwoorde schema's voegen, dan, ja dan,  is er iets voorgoed veranderd. Er wordt weer verdwaald tijdens trainingen, een duurloop ontaardt af en toe in een wedstrijd...

ja... whaahhhhh!!!!



POV


ps:


Het rondje vliegveld zoals ik het me herinner. De 20.55 km is tegenvallend, mijn maximaal geimagineerde afstand was 26 kilometer. Hmmja... ik heb de logboeken niet meer. 

Geen opmerkingen: