29 oktober 2014

Ziekte, immuniteit, kiespijn

Dinsdagochtend: ziek.
Vaak naar toilet, lichte verhoging.
Later op de dag ging het beter, hoewel nog koude rillingen etc.
's avonds voorzichtig 10 km gelopen. Hartslag liep al snel vrij hoog op; 1x1000 geprobeerd (4.02/HF150), daarna maar gestopt om geen risico te lopen.
Slap gevoel.

Na enig nadenken verdenk ik een broodje zalmsalade dat maandag speciaal voor mij is klaargemaakt, in onze kantine. Wellicht op een niet ontsmette snijplank waar nog wat salmonella bacterieën aanwezig waren.

Dinsdag ook: zere kies, zeurt al een tijdje, sinds de zomer eigenlijk al. Ik dacht eerst dat het een gevolg was van apexresectie (eind mei, die ellende, jeweetwel), maar het ging niet weg, dus vandaag foto laten maken, er blijkt een flinke ontsteking onder een wortelpunt te zitten. Dit is niet goed, omdat bacterieën etc hiervan elders in lichaam ellende kunnen veroorzaken (bijvoorbeeld ontsteking hartkleppen). Het kan zijn dat dit mijn training beinvloed heeft....

Dus ja... ik voel me nu niet erg sterk. Maar afwachten.
Ik heb alvast wat plannen voor volgend jaar gemaakt...


POV

ps: ik kreeg direct al opmerking n.a.v. bovenstaande, zoals: ja, als je marathontraining doet dan ben je natuurlijk vatbaarder voor infecties.

Dit moet ik direct rechtzetten: DIT IS NIET ZO

In het algemeen verbetert training, vooral gematigd intensieve training, je weerstand tegen infecties, en, verbetert het herstel indien je toch een infectie krijgt (ik ben nu na 1 dagje alweer hersteld van die voedselvergiftiging).

Er is een uitzondering voor langdurige intensieve training (meer dan anderhalf uur op hoge intensiteit trainen, bijvoorbeeld het lopen van een halve of hele marathon, of het doen van een zeer omvangrijke harde training). Dan is je weerstand, vooral tegen keel/neus infecties, de 72 uur daarna, wat lager.

Een reden die gegeven wordt is dat je bloedsuikergehalte ver zakt, wat viavia leidt tot het verdwijnen van weerstand celletjes uit je bloed (tijdelijk).

In daadwerkelijke training van goedgetrainde marathonlopers is de bulk van de training natuurlijk vrij rustig, duurlopen, rustige intervaltrainingen. Veel van mijn training was bijvoorbeeld met hartslag van 140. Niet intensief zoals hierboven bedoeld. Slechts erg intensief waren bij mij de Run Winschoten, en een 11k intervaltraining. En deze waren niet lang. Dus ik heb zelfs 0 risico gelopen.

Zie ook deze link waar alles nog eens uitgebreid op staat

Geen opmerkingen: