20 maart 2016

Training werkt enorm specifiek

Allereerst de trainingsweek: geen gek weekje:
- dinsdag ca 3k in 15+ tempo's, woensdag ca 2k in dat gebied.
- vrijdag/zaterdag/zondag duurlopen totaal 42k.

Ook wat fietsen: donderdag 25k op 30 km/u, en zaterdag, ja zaterdag...

Dat was heel raar. Sportschool, ik voelde me slecht, hoge hartslag, een beetje koortsig. Maar eenmaal op de watt bike voelden de benen krachtig. Zo krachtig dat ik bedacht om 2x4 minuten 'hard' te gaan: ik gebruik dan het systeem van 4 minuten lang telkens 30 sec hard 20 sec rustiger (ca 350 watt / 200 watt) en dan proberen zo hoog mogelijk uit te komen.

En ja! Dat leverde opeens twee PR's op. Stand 16, 79 kcal, stand 17, 81 kcal (ofwel 305 watt). Nooit eerder kon ik de stand 17 rond trappen.

Ik weet niet waar dat nu opeens vandaan kwam, die 'vorm. Misschien zijn mijn benen na een hele winter binnen fietsen, wel enorm goed ingesteld. En ja... ook metingen met hartslag laten steeds meer wattage per hartslag zien. En het rare is dat dat extra vermogen niet echt goed te zien is in het buiten fietsen of het hardlopen. Het is alsof ik heel erg goed geleerd heb om binnen in een sportschool een fiets te fietsen.

Maar...

Als dat waar is, dan is training dus nog specifieker dan ik al dacht. Wil je een goede 10 km lopen, dan moet je vooral dingen doen die in die richting liggen:
- 6x1000 met korte pauze in 10k tempo
- 2x3000 op 10km tempo
- 2x5000 net iets onder 10k tempo
- 1x4000 net iets boven 10 km tempo.
EN DAT DAN GEDURENDE LANGE PERIODE. (met hoofdletters gezegd, want ik doe nu eigenlijk al een half jaar al die fietstrainingen en wat ik zie is dat het eigenlijk continu geleidelijk verbetert).

Ik weet dat iedereen het heeft over periodiseren etc etc, maar soms wordt denk ik het belang vergeten van gewoon hard en specifiek trainen (eigenlijk dus gewoon wat we rond 1980-1990 deden, gewoon 2x per week tempo's en verder niet moeilijk doen). Iedereen is maar aan het rusten en overgangsperiodes aan het doen... maar misschien wordt op die manier gewoon trainingstijd gemist.

Hoe dan ook... mijn eigen training begint qua intensiteit wat beter te lopen. De enkel voelt nog altijd 'raar', maar het lijkt niet erger te worden van gewoon hardlopen. Wel van kaatsjes en oefeningen (dus niet doen...).

Ik ga nu dan ook proberen zoveel mogelijk schema te trainen: dinsdag 10k-tempo's, in het weekend mogelijk 2x3000 zoals boven beschreven, en dergelijke. En dan zodra het goed genoeg voelt, ergens een 10k lopen. Maar dus vooral: specifiek belasten en dingen die niet echt bijdragen, weglaten.

POV

ps dinsdag 2400 meter aan 400'jes, in gemiddeld 86.5, pauze 1.30 ofzo.
ps woensdag ook hier en daar wat tempo's, ca 2 km op 15 km/u en een 400je in 1.21 (!)




Geen opmerkingen: