14 april 2016

Blokjes continued

Na de blokkentraining van zaterdag, heb ik het blokken idee voortgezet.

  • Zondag 4x5 km blokjes fietsen, met hartslagen rond 140 en 32 km/uur. Ging best goed. 
  • Maandag rustig duurloopje 8 km, maar in het midden uiteraard een blokje van 5 km T12.5. Okee het is rustig, MAARRR het is een blok.
  • Dinsdag op de baan: ik voelde mijn enkel de hele dag een beetje, daarom slechts 2 tempo's en een blokje gedaan:
    • 800 in 2.57, 400 in 1.29.
    • Daarna blokje 5000 meter in 23.00 / HF135
  • Woensdag: 14 km incl wat korte versnellingen (we deden 2x10x30sec HIIT waar ik niet volledig aan meedeed, als trainer zijnde), en daarna liep ik 2x (1000, 400) in 3.49/1.35/3.54/1.38, ook een soort blokjes dus.
Afgelopen zondag was uiteraard Rotterdam, en IK KAN EEN SUCCES BOEKEN!!!
1) Een van de Gron Atletiek lopers, JR, heeft 100% mijn marathonschema met vele blokjes gevolgd en een vet PR van 2.53 gelopen.
2) Een andere van de G.A. lopers, HK, heeft ook enkele principiën uit mijn schema toegepast, met name de lange blokkentrainingen als 7-6-5-4 km (moet nog even checken https://www.strava.com/athletes/9332941) maar zal wel kloppen. 

In de nabespreking: een belangrijk voordeel van het lopen van iets snellere blokjes in duurlopen in plaats van het doen van langzame duurlopen, is de zwaardere belasting op je benen, en vooral: de SPECIFIEKE belasting op je benen. De training lijkt op wedstrijdtempo maar is lichter; toch komen er wat klappen op benen waardoor die zich instellen op hoger tempo. 

Later meer

POV

Geen opmerkingen: