27 oktober 2013

Eerste echte training

Vanochtend eerst 8 kilometer inclusief enkele voorzichtige HIT trainingscomponenten (dit is natuurlijk een paradox...). Hoog Intensieve Training: vanuit de theorie komt de suggestie om bijvoorbeeld vele keren 30 seconden hard / 30 seconden iets minder hard, of 15/15 seconden, te lopen, zo'n 10 minuten lang. Die harde 30 seconden in V02max tempo (2000-3000 meter wedstrijdsnelheid).

Wij deden 8x(30 vlot 30 rustiger,15 sec pauze), en 8x (250 meter steigerungen aaneengesloten.

Mijn eerste meters die enigszins vlot gingen na de marathon, ik liep iets van 15-16 km/uur in sommige snelle stukken. Ging stuk beter dan vrijdag, maar ik voel dat mijn benen nog niet hersteld zijn.

Na het lopen nog 45 minuten op 200-220 watt fietsen, de hartslag liep vrij hoog op (145), maar het 'voelde goed'. Veel bloed door de benen, en ook wat experimenteren met ademhaling (als je relatief rustig ademhaalt, en de neiging om te gaan 'hijgen' wat onderdrukt, dan blijft er meer CO2 in je bloed, en dit werkt weer vaatverwijdend waardoor de aerobe verbranding goed blijft).

Enfin... toch weer 18 kilometer 'aeroob equivalent' vandaag.

Komende 2.5 week ga ik weer vrij veel trainen, voor de 7heuvelenloop. Ik ga 'instinctief' trainen, telkens op de dag zelf bepalen wat handig is om te doen, en voorzichtig met snelheid.

POV

ps... ik ben het eens met Jillert Anema: ik werd vorige week ook gek van al die irritante muziek in het Amsterdam Olympisch stadion tijdens de marathonfinish. Je kan niet normaal met elkaar praten; eigenlijk wordt alle beleving verstoord door al die decibellen. Waarom niet gewoon a) zachtere muziek, b) niet continu die muziek, pauzes aub. Beste Marathon Organisatie: vraag eens advies aan het publiek. Wil men die muziek wel?

ps2... in onze loopgroep is een nieuw woord bedacht: NotuQuete (notulen en enquete in 1). Op dit moment nog 0 (NUL) hits op google, dus het is echt een nieuw woord. We gaan de score bijhouden.


3 opmerkingen:

Johan Artmanni zei

Je begint er dus weer lekker in te komen!

paul oude vrielink zei

Jep!

Erik zei

NR op 100 km loopband. Je moet er maar aan (willen) denken! Maar zou wel heeeeel stoer zijn... (of gekkenwerk haha).