13 oktober 2013

Het kunstwerk is bijna af....

Nog een weekje, dan mag de wereld het zien.

Goede vorm is geen garantie tot succes, ik zie net de uitslagen van Eindhoven, en regen+wind zorgen er bij vele, ook top lopers voor, dat ze drie a zes minuten boven hun doelen blijven en bijvoorbeeld veel te koude spieren krijgen om nog normaal door te kunnen lopen. Daar kan geen enkele voorbereiding echt iets aan doen.

Vandaag eerst met loopgroep (of wat ervan aanwezig was, want een groot deel deed ofwel de laatste duurloop voor amsterdam ofwel de vier mil vandaag) getraind: piramide 1-2-3-4-5-4-3-2-1. Ik deed deze op hartslag ca. 137, tempo ongeveer 4.25 per km. 

Eenmaal thuis stond er slechts 11.5 k op de teller, waarna ik even moest denken wat nu te doen: of direkt door naar sportschool en daar nog in marathon wedstrijdoutfit/schoentjes even een blokje op marathontempo, of eventueel vanavond een stukje of morgenavond dat wedstrijdblokje. Ik koos voor het eerste, omdat dat me het prettigst leek: met goed opgewarmde benen nog even lekker rennen. 

En dat blokje ging goed. Tempo's + hartslagen: 2 km T12/HF115, 3 km T13.2/ HF128, 5 km T14.4 / HF138, 2 km T12, 3 km T14.4/138. Hartslag bleef zelfs bij marathontempo in het aerobe gebied. En belangrijker, het ging op een gegeven moment echt lekker lopen zodat ik het bijna jammer vond dat ik moest  stoppen. 

Ook even op een moeilijk apparaat gestapt dat gewicht+vetpercentage meet. Er zitten 2 standen op 'atletisch' of 'gewoon'. Als ik op de 'atletisch' knop druk ben ik 67.2 kg (aan eind van de training dus moet nog een litertje vocht bij), met een vetpercentage 3.0. 'gewoon' levert 10.4 percent op. Het zal dus wel iets als 7 zijn. Optimale waarden.

Komende dagen nog te doen:
- maandag rust of bijvoorbeeld een uurtje rustig fietsen.
- dinsdag vermoedelijk nogmaals op loopband bijv 5-4-3 km T15 (totaal 18 km), om helemaal gewend te blijven aan marathontempo. Vermoedelijk, omdat het wel vanzelf moet gaan en niet moelijk moet zijn. Dus ik bepaal tijdens de training pas welke kant het uit zal gan.
- woensdag weinig/rustig
- donderdag / vrijdag rust of max 6 km
- zaterdag paar versnellingen, bijv 3x2 minuten T15

Die dinsdag lijkt veel maar mijn ervaring is dat ik 'in touch' moet blijven met marathontempo. Dus ik volg gewoon mijn gevoel hierover. En mijn eerste marathonboek "Het Marathonboek - van wilson/etchells/tulloh" schrijft nog gewoon '10 engelse mijlen in marathontempo' voor, 4 dagen voor de marathon. In dat boek staat overigen ook een wereldranglijst aller tijden van 1982. De eerste 50 op de lijst even doorgelezen: 1 tanzaniaan, 0 kenianen, 0 ethiopiers... hmm....


POV

ps.. heb verzoekje naar Noordenveld administratie verstuurd om loopgroep roden te her rubriceren (wandelsport -> hardloopsport), dit n.a.v. onze 1e echte leden vergadering loopgroeproden afgelopen dinsdag, locatie Auto Venekamp Roden ontvangstzaal.

Geen opmerkingen: