09 december 2013

Lange tempo's

Loopband: ik stel hem af op 16.4 km/u en start de band. Het doel van de training was om in totaal 12 kilometer aan intervallen op dat tempo te lopen, maar afhankelijk van toestand van benen, de tempo's vrij lang te maken.

Want lange tempo's zijn 'specifiek' voor de 10 kilometer / halve marathon. De vermoeidheid die er na 6 of 8 minuten optreedt, die wilde ik opzoeken. 

En ging goed: 
- 3800 meter; voelde ontspannen, eindhartslag 154 (onder de 'drempel' (157), maar hard genoeg om al flink wat lactaat te produceren dat vervolgens de spiercellen overspoelt en waar ze zich hopelijk op instellen)
- 2200 meter; eindhartslag 156, het leek of mijn benen zich een beetje gingen voegen naar de inspanning, het tempo voelde af en toe 'gemakkelijk'. Maar het was vrij warm in sportschool en dat jaagt hartslag ook wat op.
- 2600 meter; eindhartslag 157, deze was 'zwaar', waarschijnlijk was dit het tempo'tje met het meeste trainingseffect.
- 1800 meter; iets lichter, het einde in zicht
- 1000 meter
- 600 meter... ik maakte het mezelf niet al te moeilijk meer.

Daarna nog 3k uitlopen @14.8 km/uur, dit was niet moeilijk, mijn benen herkenden het marathontempo nog. 

Ook nog even uitzwemmen, dit beviel erg goed. Benen voelden na afloop eigenlijk weer 'gewoon', alsof ik geen hele zware tempo's had gedaan.

De dinsdag, eerst reis Rotterdam vv, om 20.00 terug, toch nog even 55 minuten fietsen (200-240 watt), dit ging erg goed, ik voelde eigenlijk niets van de training van de vorige dag. Wel nog spierpijn van oefeningen zondag. En 4 km lopen. Hartslag grotendeels 130-140, keurig in de 'intensief aeroob' zone.


POV

ps... om onduidelijke reden blijven de blessures op afstand.  Ik begrijp dat ik mazzel heb.

ps2... ik zie dat ik vorig jaar op dezelfde dag, dezelfde training gedaan heb. Maar vandaag lag tempo 0.2 km/h hoger en waren de tempo's iets langer. Dit betekent dat het (na enig rekenen) ongeveer 1.15 op halve marathon 'beter' is. Vorig jaar liep ik 1.22.40, dus ik zit nu toch wel onder de 1.22.... maar nog niet onder de 1.20. Vorig jaar liep ik nog een lange duurloop inplaatsvan Peize, dit jaar ga ik toch maar alles op de kaart 'intensiteit' zetten, dus Peize en daarna ergens in de week nog iets lang/zwaars.  Wie weet...

2 opmerkingen:

Erik zei

wel grappig en mooi om te lezen dat je vooraf de strijd met de 1:20 aan het leveren bent en alle plussen en minnen aan het 'binnen tikken' bent :-). De weg is het doel of zoiets...

paul oude vrielink zei

Ja... weg en doel zijn aan elkaar verbonden. Doel ekspres zo gekozen, de weg is dan mooier. En ja... er zijn al wat plusjes binnengetikt.

Doel werkt goed trouwens, zonder het doel had ik vandaag niet getraind, na lange reisdag.