07 december 2013

planningsprobleempjes

Ik kan eigenlijk niet de training doen die nodig is voor de 1.19.xx
Gisteren geen tijd; vandaag nauwelijks tijd en 2x34 minuten weten te pakken om nog 14 km te sprokkelen.

Komende twee weken kenmerken zich door drukke periode, avond afspraken, werk, diverse dingetjes etc etc.

Maar: het schijnt dat je beter 'ondertraind' dan 'overtraind' kunt zijn. En: natuurlijk is op zelfs de drukste dagen gemakkelijk te trainen. In de jaren zeventig en tachtig was er de Belg Lismont die 3x daags trainde op een volle werkweek, ook Marti ten Kate deed dit. Dus wat loop ik nou te zeuren.

Eigenlijk zou een trainingskampje in zonniger oorden ideaal zijn. Ik denk aan Tenerife.... Niets doen en concentreren op de training. Maar.... ik moet het doen met de omstandigheden zoals ze zijn. Wanneer er tijd is, veel trainen. De verleiding weerstaan om 'te hard' te trainen.

Het woord 'probleem' is ook weer zo'n raar woordje. Zodra je het gebruikt denk je dat er 'iets aan de hand is'. Beter is natuurlijk iets als 'mogelijkheid' of 'moeilijke puzzel....'. En ik houd van moeilijke puzzels. Dus ik puzzel een schema in elkaar. Ik ga er vanuit dat ik vanaf morgen vol belastbaar ben:
- zondag 20k inclusief 7-6-5-4 minuten op 14 km/uur (hartslag meten)
- maandag een lange training met totaal 10 a 12 km op snelheid op de loopband (iets als 16.2-16.4 afh van benen toestand, hartslag moet onder 157 blijven om goed herstel te waarborgen voor Peize)
- dinsdag reis/werkdagje; evt nog 's avonds loslopen ofzo
- woensdag lang maar niet hard trainen, 18km.
- donderdag en vrijdag waarschijnlijk geen tijd; misschien in lunchpauze kort loslopen.
- zaterdag peize... als ik hier 36.50 weet te klokken (9.92 km) dan is 1.19.xx nog mogelijk. Maar misschien 37.40 en dan ben ik dus uit de droom. Dan weten we dat ook meteen weer.

POV

ps.. zondag 23k gelopen; incl 1x800 in 2.57, een paar vlotte 100jes en ook een groot stuk heel rustig. In totaal van kwart over 9 tot half 1 'bezig geweest'. Geen probleem.

ps2.. vanavond dan een 'grote' training: zo'n 12k op tempo lopen op loopband.




Geen opmerkingen: