07 april 2015

klaptotklap loop, goed en slecht

Ha,

Gisteren de klap tot klaploop gelopen.
Het ging 8 kilometer goed, daarna opeens een stekende pijn in grote teen waardoor ik langzamer moest (ik durfde er niet 'doorheen te lopen').

Eerst de grafieken:


Deze geeft aan: tempo (blauwe lijn) en hartslag.
Te zien is dat ik hard wegga, meegezogen door alle andere lopers. De eerste 2k gaat in 7.29 maar de hartslag torende hoog tot max 158. Hoewel het 'goed voelde' zat ik uiteraard boven mijn drempel (wat overigens op een 10k ook de bedoeling is). 

Een hartslag van 155 zou prima zijn, en deze hield ik ook vol tot ca 17 minuten. Tot die tijd zat ik op schema 38.xx, en als het had gemoeten had ik geprobeerd hard door te trekken. Maar: zondag marathon, niet forceren, en ik schakelde een tandje terug. 

Dit ging goed, een aantal rustiger kilometers volgden. Maar na 7.5 km ontstond er opeens een ander probleem: een pijnscheut / felle steek in mijn grote teen. Ik heb wel vaker last van die teen en normaalgesproken kan ik er doorheen lopen, maar dit voelde 'fout', en ook uit voorzorg komende zondag, verviel ik in een soort shuffle-pas: niet afzetten, alleen op de hak lopen, rustig naar de finish. En dit is in de hartslaggrafiek te zien, na 7.5k dipt deze naar 150 en later nog veel lager.

De kilometertjes:


Totaal 40.21, maar iets van 40.35 ofzo op de klok omdat er nog 70 meter bij kwam. 

Qua 'conditietietest': dit jaar voor het eerst langer dan een kilometer boven de 15 km/uur gelopen; de eerste 3 km zelfs. De 5 volgende kilometers ook allemaal ruim sneller dan beoogd marathontempo. De dag later helemaal geen spierpijn, kortom: benen lijken goed genoeg voor een tijd dicht bij de 3 uur op de marathon. Zonder de teenproblemen was ik waarschijnlijk vrij gemakkelijk op een 39.40 ofzo uitgekomen. 

'de teen'

Eenmaal thuis, sok uit gedaan, bleek er een enorme bloeduitstorting op de teen te zitten. Foto volgt. De vraag is nu:
- is het een vermoeidheidsfractuur? Want deze gaan vaak ook gepaard met bloeduitstorting/verdikking. 
- is het 'slechts' een bloeduitstorting, een random geknapt bloedvaatje? 

Een dag later blijk ik zonder pijn te kunnen joggen (10 km/u geprobeerd), dus de schade valt misschien mee. Het zou een gewone bloeduitstorting kunnen zijn. Vanavond misschien even een stukje langzaam loslopen. Later beslissen wat ik zondag ga doen.


POV

ps. de dinsdag: 7km losgelopen, dat ging vrijwel zonder problemen, en ver boven verwachting na gisteren. Het lijkt op een forse bloeduitstorting zonder botscheurtje (oid), en de bloeduitstorting lijkt ook de pijn te veroorzaken. Dus gewoon nog wat daagjes rustig aan doen en wachten en dan later bekijken wat ik precies ga doen. Geen probleem.


Over de teen: de huidige theorie (dd woensdag 8-4) is dat vorige week donderdag ik met de lange loop, mijn teennagel heb losgetikt, zodat deze los in het nagelbed ligt, en afgelopen maandag is deze nogmaals aangetikt en heeft een bloedvat geraakt wat pijnlijk was etc etc. Oplossing zou nu zijn om a) 4 dagen heel weinig te doen; b) stuk uit schoen te knippen zodat teen nergens druk krijgt; c) klein beetje intapen; d) goed opletten dat geen infectie oid bij komt.

ps3. De donderdag: auau... er lijkt zich een ontsteking aan het nagelbed te vormen. Zometeen maar even wat soda kopen. De kansen op een marathon worden lager. Wel jammer, want benen voelen nu perfect: helemaal getaperd na het megablok.

ps4. De vrijdag: na vele sodabaden ontwikkelt de ontsteking zich goed. Maar: rest van teen voelt niet super aan. Ik denk dat er afvalstoffen van bloeduitstorting overal zitten en dat e.e.a. daarom niet 100% soepel is. De marathon is niet meer mogelijk, morgen zal ik kijken hoe het lopen gaat, voor een eventuele halve marathon. Verder is het enorm mooi weer dus wellicht ook nog even wat fietsen. 



Geen opmerkingen: